OnlineMagazine

Platform voor business professionals

Zoek in het Online Magazine

Gevonden artikelen

    Filteren 1

    Filter de resultaten

    Actieve filters 1

    Interview

    Rubriek

    Toon meer

    Online Magazine

    Auteur

    Toon meer

    Dossier

    Toon resultaten

    Interviews

    Interviews van Managementboek zijn onafhankelijk en komen tot stand in samenwerking met onafhankelijke journalisten.
    Pagina 110 van 2.295 resultaten
    interview
    Algemeen management
    21 januari 2009
    Hans van der Klis
    5-8 minuten leestijd
    In zijn nieuwe boek Iedereen ondernemer houdt Arko van Brakel, in 1994 medeoprichter van EuroNet en sindsdien ‘serial entrepreneur’, een hartstochtelijk pleidooi voor een ondernemende mentaliteit. Die is onontbeerlijk in zijn ogen, nu wij steeds vaker te maken krijgen met onzekerheden in ons bestaan.
    interview
    Algemeen management
    19 januari 2009
    Pierre Spaninks
    5-7 minuten leestijd
    Het leven van bedrijfseconoom Buck Jüch raakte in een stroomversnelling toen hij met een team managers de Kilimanjaro beklom en daar een boek over schreef, getiteld SUMMIT. Na alle sportieve en zakelijke prestaties waarover het gaat in zijn ‘gids voor managers op weg naar de top’, blijkt het echte geluk toch te zitten in de kleine dingen.
    interview
    Leiderschap
    16 januari 2009
    Pierre Spaninks
    5-7 minuten leestijd
    In hun boek Leiders van vandaag - lessen voor morgen gaan Wouter Hart (31) en Harry Sonnenschein (32) op zoek naar de leiderschapsstijl van de generatie van hun vaders, en daarmee naar die van hen zelf. Hoe vind je de juiste balans tussen jezelf en de manier waarop het leven zich aan je voordoet? ‘Als je weet dat je een keuze hebt, dan ben je al een heel eind.’
    interview
    Algemeen management
    13 januari 2009
    Annegreet van Bergen
    3-4 minuten leestijd
    Wakker worden! Kishore Mahbubani, de Singaporese oud-ambassadeur bij de Verenigde Naties, heeft zich tot taak gesteld het Westen wakker te schudden. Het economisch zwaartepunt van de wereld verplaatst zich naar Azië. Om rampen te voorkomen moet het bestuur van internationale instellingen aan de nieuwe verhoudingen worden aangepast, vindt de auteur van De eeuw van Azië.
    interview
    Financieel management
    9 januari 2009
    Annegreet van Bergen
    3-5 minuten leestijd
    ‘Wie het laatst lacht, lacht het best,’ zegt Niall Ferguson. Hij is auteur van het boek Het succes van geld, waarin hij een ernstige financiële crisis voorspelde. November 2006 werd zijn boodschap nog weggehoond op een bankierscongres met de prachtige titel ‘The evolution of excellence’. Ferguson: ‘Uit de verkoopcijfers van mijn boek, die vooral in New York erg hoog zijn, mag ik afleiden dat men nu toch wel nieuwsgierig is naar mijn analyse.’
    interview
    Algemeen management
    6 januari 2009
    Pierre Spaninks
    5-7 minuten leestijd
    Naast zijn loopbaan als overheidsmanager coachte Toon Gerbrands (1957) het Nederlands volleybalteam en de DSB schaatsploeg. Tegenwoordig is hij fulltime directeur algemene zaken bij voetbalclub AZ. Zijn boek De lerende winnaar laat zich lezen als een speurtocht naar het geheim van persoonlijke groei en succes.
    interview
    Strategisch management
    5 januari 2009
    Rick Nieman
    2-3 minuten leestijd
    In zijn zeer succesvolle boek De blauwe oceaan beweert INSEAD-professor Chan Kim dat ieder bedrijf een nieuwe, onontgonnen markt kan vinden zonder concurrentie. En niet door ineens een briljante inval te krijgen, maar door stapsgewijs een aantal duidelijke fases te doorlopen. Zo richten bedrijven zich nu veel te veel op hun huidige klanten, terwijl ze juist zouden moeten kijken naar consumenten die hun product of dienst niet kopen! Boekcover sprak met Kim.
    interview
    Personeelsmanagement
    30 december 2008
    Ben Kuiken
    4-6 minuten leestijd
    De organisatie is een kudde waarin iedereen zijn plek moet weten. Dit is, kort samengevat, de mening van Rolf Baarda en Glenn Frijde. In hun boek Human Business Engineering schoppen de belonings- en organisatieadviseurs tegen een aantal heilige huisjes en geven een model waarmee ‘iedereen op termijn zal gaan werken.’ We bellen met Rolf Baarda.
    interview
    Algemeen management
    23 december 2008
    Hans van der Klis
    5-8 minuten leestijd
    Vergeet het idee van de self-made man. Niemand kan zijn succes volledig op zijn eigen conto schrijven, want niemand is onafhankelijk van de omstandigheden. Dat is de these van het nieuwe boek van Malcolm Gladwell, dat in november verscheen: Outliers, ofwel Uitblinkers.
    interview
    Persoonlijke effectiviteit
    19 december 2008
    Rob Hartgers
    3-5 minuten leestijd
    Is manipuleren achterbaks? Welnee, stelt Frank van Marwijk. Met een beetje manipulatie is niks mis. Als je het goed doet, zijn je slachtoffers je zelfs dankbaar. Van Marwijk, expert op het gebied van lichaamstaal, schreef Manipuleren kun je leren, een handzaam boek met tips voor de aspirant manipulator. Amper een week na publicatie is zijn boek al toe aan een tweede druk. Manipuleren is hot.
    interview
    Coaching en trainen
    17 december 2008
    Hans van der Klis
    6-9 minuten leestijd
    Mirjam Windrich, coach, therapeut en schrijfster, schreef een boek over theorie en praktijk van online coaching. Aan valse bescheidenheid doet ze niet. Het boek heet Het succes van online coaching en de ondertitel luidt: ‘Waarom het zo goed werkt’. We besloten haar, geheel in stijl, per e-mail te interviewen. ‘Tot de kern van de problemen komen lukt vaak beter zonder iemand in de buurt.’
    interview
    Strategisch management
    15 december 2008
    Paul Groothengel
    4-5 minuten leestijd
    Veel organisaties zijn druk met het kweken van een sterk merk, maar vergeten de vervolgstap te maken: hun mensen zijn zélf het merk. Hoe pak je dat aan? Bijvoorbeeld met internal branding, zegt Wouter van der Weijden, partner van adviesbureau &Samhoud. Hij schreef met zijn collega Edwin Winter, managing partner van hetzelfde bureau, het boek Authentieke organisaties. Echte merken.
    interview
    Marketing
    12 december 2008
    Pierre Spaninks
    3-5 minuten leestijd
    De recessie gaat langer duren dan deskundigen voorzien, vreest Rogier van Kralingen. Aan De 13 gouden wetten van recessiemarketing die hij samen met zijn vader Roland schreef, voegt hij daarom een 14e toe: de wet van het koele hoofd. Veel bedrijven nemen nu overhaaste maatregelen en ondermijnen daarmee hun concurrentievermogen. Bewaar de rust en blijf nadenken.
    interview
    Marketing
    2 december 2008
    Ben Kuiken
    5-7 minuten leestijd
    Waarom blijven sommige ideeën hangen en andere niet? De broers Dan en Chip Heath schreven hierover het boek Made to Stick (De plakfactor), dat prompt managementboek van het jaar werd in de VS. Dan Heath sprak op een congres in Antwerpen en Boekcover mocht hem een paar vragen stellen.
    interview
    Organisatiekunde
    28 november 2008
    Rob Hartgers
    3-5 minuten leestijd
    Hoogleraar Doede Keuning ergert zich aan de slordige en oppervlakkige manier waarop managers en adviseurs omspringen met zijn vak, de organisatiekunde. Ze gebruiken termen waarvan ze de betekenis niet kennen en baseren hun beslissingen op ondeugdelijke informatie. In zijn nieuwste boek waarschuwt Keuning dat slordigheid niet zonder gevolgen blijft: Structuurhygiëne geboden!
    interview
    Financieel management
    26 november 2008
    Pierre Spaninks
    5-7 minuten leestijd
    In het holst van de kredietcrisis komt trendwatcher Adjiedj Bakas met zijn visie op de toekomst van banken, verzekeraars en pensioenfondsen. Het heeft er alle schijn van dat The Future of Finance binnenkort over de hele wereld op het nachtkastje ligt van bankiers, ondernemers en politici.
    interview
    Economie
    24 november 2008
    Hans van der Klis
    5-8 minuten leestijd
    In zijn boek Econoshock laat de Belgische econoom Geert Noels zien dat wij ons middenin een transitieperiode bevinden met verstrekkende gevolgen. Niet alleen economisch, maar ook op andere terreinen. Noels onderscheidt zes grote schokken, die samen de wereld op zijn kop zullen zetten op een manier die vergelijkbaar is met de industriële revolutie. Toch is hij niet pessimistisch: ‘Wij moeten waken voor een overmaat aan doom & gloom.’
    interview
    Verandermanagement
    21 november 2008
    Hans van der Klis
    5-6 minuten leestijd
    Antonie van Nistelrooij en Rob de Wilde schreven een boek over Whole Scale Change, met de titel Voorbij verandermanagement. Zij betogen dat veranderprocessen niet te managen zijn, maar hoogstens gefaciliteerd kunnen worden op interventieniveau. In hun boek brengen zij kennis en praktijk samen en presenteren zij nieuwe inzichten.
    interview
    19 november 2008
    Annegreet van Bergen
    3-5 minuten leestijd
    ‘Waarom zouden we naar Almelo gaan? Hengelo is toch veel leuker?’ De titel van het nieuwste boek van Mathieu Weggeman, Waarom zouden we doodgaan?, kan je op dit soort gedachten brengen. Het gebeurde bij Weggeman die zelf ook aarzelt tussen Almelo en Hengelo. Maar ja, doodgaan slaat ook nergens op. Toch doen we het allemaal. Reden voor een zich blijvend verwonderend mens als Mathieu Weggeman, hoogleraar Organisatiekunde aan de Technische Universiteit Eindhoven en Chef Innovatie van de Baak Managementcentrum VNO-NCW, om de waarom-vraag te stellen.
    interview
    Algemeen management
    17 november 2008
    Rob Hartgers
    3-5 minuten leestijd
    Vertrouwen is geen zachte factor, zegt Stephen M.R. Covey. Het is een keihard, meetbaar managementinstrument en een doorslaggevende factor voor het succes van organisaties en leiders. In zijn boek De snelheid van vertrouwen beschrijft Covey (zoon van Stephen ‘Seven Habits’ Covey) hoe je vertrouwen kunt wekken, geven en vasthouden. Boekcover sprak met hem.

    Populaire producten

      Personen

        Trefwoorden