OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
2
Recensies
Recensies van Managementboek zijn onafhankelijk en geverifieerd. Ze komen tot stand in direct contact met onze redactie.
46 resultaten
recensie
Marketing
25 september 2020
Max Kohnstamm
4-5 minuten leestijd
Is Steven Van Belleghem er wederom in geslaagd een inspirerend en baanbrekend boek te schrijven? Of is The Offer You Can’t Refuse, net als de nieuwe boeken van Byron Sharp, Seth Godin, Kim & Mauborgne en Robert Cialdini, vooral een veredelde herhaling van zetten?
recensie
Strategisch management
3 maart 2014
Max Kohnstamm
Dana Thomas heeft met ‘Deluxe’ een bijzondere prestatie geleverd. Zij was wellicht de eerste auteur die er in slaagde een bestseller te schrijven over ‘merketing’. De uitstekende verkoopresultaten maken nieuwsgierig: wat heeft deze bestseller over merkenbeleid aan bijzonders te vertellen?
recensie
Strategisch management
19 februari 2014
Max Kohnstamm
De auteurs van 'Klantgestuurde businessmodellen', Dirk Houtgraaf en Marleen Bekkers, kwamen tijdens het schrijven van hun boek tot hun verbazing tot de conclusie dat er veel verwarring bestaat over de vraag wat er onder 'businessmodellen' moet worden verstaan. Dirk Houtgraaf en Marleen Bekkers slagen er dit boek uitstekend in orde in deze chaos te scheppen door met een complete definitie van businessmodellen te komen.
recensie
Marketing
19 februari 2014
Max Kohnstamm
‘Marketing to the Social Web’ Weber is complex om te lezen. Toch kan ik het van harte aanbevelen voor eenieder die iets met nieuwe media (en wie heeft dat niet in deze dagen) te maken heeft.In eerste instantie lijkt het boek wat minder praktisch omdat de voorbeelden met name theoretisch zijn. Gelukkig haalt ook Weber bijzonder veel voorbeelden uit de kast om het boek toegankelijk te maken.
recensie
Strategisch management
18 februari 2014
Max Kohnstamm
'Business Model Generatie' van Alexander Osterwalder & Yves Pigneur is ruim drie jaar gelden geschreven en het is ook niet de bedoeling dit boek hier nog echt te recenseren.
recensie
Economie
18 februari 2014
Max Kohnstamm
Jurgen Spelbos heeft een thriller van formaat geschreven. ‘In het hol van de leeuw’ leest als een echte ‘page turner’. Spannend van het begin tot het eind. Vol met onverwachte wendingen en smerige intriges. En uiteraard een belangrijke rol voor dubbelspionnen en veiligheidsdiensten. Opmerkelijk aan deze thriller is dat de hoofdpersoon geen heldenrol vertolkt maar langzaam wegzakt in een poel van ellende. Dat is ongebruikelijk voor een thriller, de hoofdpersoon moet, net als James Bond en Hercule Poirot, uiteindelijk toch overwinnen?
recensie
Marketing
16 september 2013
Max Kohnstamm
Neem met dit boek vandaag direct een voorsprong op je collega's en concurrenten. Paul Postma is er met 'Anatomie van de Verleiding - Neuromarketing succesvol toegepast' in geslaagd een uitstekend boek te schrijven.
recensie
Marketing
10 juni 2013
Max Kohnstamm
4-5 minuten leestijd
Vijf jaar geleden publiceerden Marc van Eck, Niels Willems en Ellen Leenhouts 'Internal Branding in de praktijk'. Nu is er een nieuwe versie: 'Het succes van Internal Branding'. De grote vraag is uiteraard of 'Het succes van Internal Branding' een wat opgelapte tweede editie is van 'Internal Branding in de praktijk' of een volwaardige opvolger zoals de subtitel 'Een sterk merk bouwen en onderhouden' doet geloven.
recensie
Reclame en verkoop
10 juni 2013
Max Kohnstamm
Fons van Dyck heeft zichzelf – bij het schrijven van Reclame: Dood of Levend – een ambitieus doel gesteld. Hij wil in zijn boek de volgende vragen beantwoorden: wat is de functie van reclame in de marketing van merken vandaag en wat is de impact van reclame op consumenten in een digitaal tijdperk? Je zou dus eigenlijk kunnen stellen dat de auteur in dit boek duidelijk wil maken wat 'la raison d' être' van reclame in dit digitale tijdperk nog is.
recensie
Marketing
24 mei 2013
Max Kohnstamm
Hans van Dijk is een prima copywriter en dat is goed te merken bij het lezen van zijn 'Zapklare Brokken'. Het leest beslist lekker weg. Dankzij van Dijks lange ervaring geeft het boek ook een goed beeld van de realiteit in de reclamewereld en van de ontwikkelingen van het communicatievakgebied in de afgelopen dertig jaar.
recensie
Marketing
23 mei 2013
Max Kohnstamm
2-3 minuten leestijd
Ruud Frambach en Peter Leeflang behoren tot de bekendste en actiefste marketingwetenschappers in Nederland. Gelukkig beperken hun activiteiten zich niet tot de marketingwetenschap, zij staan ook met een been in de marketingpraktijk. Zo maken zij samen deel uit van de adviesraad van het succesvolle marketingadviesbureau Science & Strategy. De ervaringen die zij daar hebben opgedaan vormden een belangrijke inspiratiebron bij het schrijven van 'Marketing aan de top'.
recensie
Organisatiekunde
23 mei 2013
Max Kohnstamm
1-2 minuten leestijd
Internal branding is 'hot'. En terecht, want het is een belangrijk onderwerp. Voor dienstverlenende organisaties zelfs cruciaal. Want een organisatie kan wel hard tegen de buitenwereld roepen waar zij voor staat, maar als de werknemers de merkwaarden niet waar maken, zal het effect nihil zijn. Dus moet eerst met interne communicatie en het opstellen van allerlei regels aan de werknemers duidelijk gemaakt worden waar het merk voor staat en wat dat voor de werkhouding betekent.
recensie
Strategisch management
21 mei 2013
Max Kohnstamm
1-2 minuten leestijd
'De Strategieversnelling' van Alfred Griffioen is een helder geschreven boek. Bovendien wordt de tekst ondersteund door overzichtelijke schema's en is het boek fraai vormgegeven. Het boek behandelt het onderwerp op een heel wat luchtiger toon dan vele andere dikke pillen over strategie. Per saldo levert deze aanpak een zeer toegankelijk en prettig leesbaar boek op.
recensie
Strategisch management
16 mei 2013
Max Kohnstamm
De BeerTender van Heineken en Krups, de Sony Ericsson-mobieltjes, de espresso-apparaten van diverse fabrikanten met de Nespresso-cupjes van Nestlé, Airbus Industries: het zijn fraaie voorbeelden van succesvolle allianties. De voordelen van allianties zijn groot. De risico's worden beperkt en de gezamenlijke competenties leiden tot een sterkere concurrentiepositie en betere bedrijfseconomische resultaten.
recensie
IT-management / ICT
14 mei 2013
Max Kohnstamm
3-4 minuten leestijd
Chris Anderson is een internetgoeroe, en bepaald niet zo maar eentje: hij behoort tot de absolute wereldtop. Die plek heeft hij veroverd met zijn eerste boek 'The Long Tail', een internationale bestseller. Daarnaast is hij ook nog eens de hoofdredacteur van het roemruchte blad Wired. Ook zijn boek ' Free' verdient alle aandacht. De vraag is natuurlijk: is Chris Anderson er opnieuw in geslaagd een goed boek te schrijven? Gelukkig luidt het antwoord volmondig: ja!
recensie
Algemeen management
13 mei 2013
Max Kohnstamm
2-3 minuten leestijd
Paul Postma heeft als (direct) marketing consultant een stevige reputatie opgebouwd. Daarnaast heeft hij inmiddels een fors aantal boeken gepubliceerd. En nu ligt er een Postma over het brein. Bewonderenswaardig, waar haalt hij de tijd toch vandaan? Maar de belangrijkste vraag is: heeft Paul Postma nog wel iets nieuws te melden? Gelukkig is het antwoord: jazeker!
recensie
Strategisch management
8 mei 2013
Max Kohnstamm
Het bijzondere van 'Innovators' is dat het aandacht besteedt aan tal van verschillende verschijningsvormen van creativiteit en innovatie. Van architecten tot gameontwikkelaars, van meubelmakers tot webdesigners, ze krijgen allemaal aandacht. Anders dan bij gewone 'kunstboeken' wordt in de begeleidende tekst de link naar toegepaste kunst en commercie veelvuldig gelegd.
recensie
Marketing
11 april 2013
Max Kohnstamm
De subtitel van 'De Conversation Manager' luidt: 'De kracht van de hedendaagse consument, het einde van de traditionele adverteerder'. Deze titel deed mij even vrezen voor nog een boek waar op ongenuanceerde wijze wordt beweerd dat in de marketingcommunicatiewereld alles totaal is veranderd. Dat is onzin, want het fundament blijkt onveranderd: marketingcommunicatie draait om het bouwen van sterke merken.
recensie
Strategisch management
11 april 2013
Max Kohnstamm
In het vakgebied van de marketing kijken we graag met bewondering naar sterke merken. Maar een sterk merk hoeft geenszins tot hoge winst te leiden. Zie bijvoorbeeld het destijds zo bewonderde maar zwaar verliesgevende Ben, of het ook dit jaar vele miljoenen verslindende YouTube. Om over fraaie merken als Saab en Volvo nog maar te zwijgen?
recensie
Marketing
11 april 2013
Max Kohnstamm
Alweer een boek over het zoveelste nieuwe online medium, zo was mijn reactie bij het ontvangen van 'Laat met je merk spelen'. En vermoedelijk weer een auteur die - zoals vrijwel alle auteurs binnen het online vakgebied - de bestaande vakliteratuur overboord gooit omdat 'in dit internettijdperk alles anders is geworden.' Met deze onzinredenering wordt de gebrekkige kennis van de auteur over het marketingvakgebied dan handig gemaskeerd.