OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
2
Recensies
Recensies van Managementboek zijn onafhankelijk en geverifieerd. Ze komen tot stand in direct contact met onze redactie.
6 resultaten
recensie
Strategisch management
22 februari 2008
Leo Kerklaan
3-5 minuten leestijd
Dit is het boek waar de fans van de Balanced Scorecard op gewacht hebben. De Balanced Scorecard heeft zich een vaste plaats verworven in de literatuur over indicatoren. Indicatoren worden gebruikt om bedrijfsprestaties te meten, en zoals Kaplan en Norton uitgebreid uit de doeken doen om prestaties te managen. De subtitel 'translating strategy into action' verraadt waar het de auteurs om gaat. De ideeën van Kaplan en Norton zijn geleidelijk aan gegroeid en via publicaties in Harvard Business Review successievelijk bekend geworden.
recensie
Financieel management
11 oktober 2004
Leo Kerklaan
2-3 minuten leestijd
Alweer een boek over performance management, was de eerste gedachte toen ik 'Corporate Perfomance Management' van Peter Geelen onder ogen kreeg. Meteen schoot het door mij heen dat deze gedachte helemaal niet juist was. Er zijn wel veel mensen met het onderwerp bezig, maar er zijn maar weinig Nederlandse boeken over dit onderwerp. Het boek is mooi compact gebleven; dat nodigt in elk geval uit tot lezen. Bij het lezen van het voorwoord en het eerste doorbladeren proef je onmiddellijk dat Geelen van een praktische aanpak houdt. De volgende conclusie die zich opdringt is dat hij in het boek een wel heel belangrijke vraag wordt beantwoord, namelijk: hoe zorgen we ervoor dat performance management wordt geïntegreerd in de planning- en controlcyclus?
recensie
Strategisch management
27 maart 2001
Leo Kerklaan
3-5 minuten leestijd
Vierjaar na de succesvolle verschijning van het boek 'Op kop met de Balanced Scorecard' komen Kaplan en Norton met een nieuw boek. Het eerste boek was al uitputtend.
recensie
Strategisch management
23 februari 2001
Leo Kerklaan
3-4 minuten leestijd
Vijf jaar na de succesvolle verschijning van het boek The Balanced Scorecard: Translating strategy into action (1996) komen Kaplan en Norton met een nieuw boek. Het eerste boek was al uitputtend. Wat kan 'The Strategy-Focused Organization' nog toevoegen? Kaplan en Norton behandelen in dit boek de kwestie 'How balanced scorecard companies thrive in the new business environment'. Zij laten zien hoe (goed) balanced scorecard companies het doen. Dat biedt ze een mooie gelegenheid om nu eens goed aan te geven welke principes aan de succesvolle implementatie van de scorecard ten grondslag liggen.
recensie
Strategisch management
17 mei 1999
Leo Kerklaan
3-4 minuten leestijd
Dit boek doet wat het belooft. Het biedt een praktische handleiding om de balanced scorecard in de praktijk te gebruiken. De auteurs houden het concept van de scorecard (van Kaplan en Norton) overeind, maar geven tal van theoretische onderbouwingen en praktijkvoorbeelden om aan dat concept handen en voeten te geven en het verder te verfijnen.
recensie