OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Recensies
Recensies van Managementboek zijn onafhankelijk en geverifieerd. Ze komen tot stand in direct contact met onze redactie.
Pagina 339 van 11.948 resultaten
recensie
IT-management / ICT
8 februari 2015
Erwin Olij
2-3 minuten leestijd
Het is een tijd geleden... Ik denk begin jaren tachtig van de vorige eeuw. Ik studeer tekenen en schilderen in Amsterdam en ‘klus’ er in het weekeinde en de vakanties bij als assistent-portier bij een grote cacaofabriek in de Zaanstreek.
recensie
Strategisch management
6 februari 2015
Martin van Staveren
Na je vakantie zin om weer op reis te gaan? De vakantiedagen zijn echter op en je bent veroordeeld tot dromen op de bank, 's avonds na je werk. Lees dan 'The Innovation Expedition: A Visual Toolkit to Start Innovation' van de Nederlandse innovatieman Gijs van Wulfen. Dit oogstrelende boek neemt je mee op reis, en je leert er nog van innoveren ook.
recensie
Marketing
5 februari 2015
José Otte
2-3 minuten leestijd
‘Concepting’ neemt u mee naar een nieuw tijdperk voor de commerciële onderneming. Het tijdperk waarin de beleving centraal staat en doelgroepen tot volggroepen worden.
recensie
Algemeen management
5 februari 2015
Carla Verwijs
Een topteam is als een groep muzikanten, dat samen speelt en het muziekspel op elkaar afstemt. Niet zo zeer als een orkest met een leidend dirigent, maar eerder als een jamsessie zoals jazzmuzikanten dat kennen. Richard de Hoop vertaalt de muziekwereld naar het bedrijfsleven en beschrijft levendig in ‘Topteams zijn toekomstmakers’ hoe u met de juiste teamsamenstelling een virtuoos topteam creëert.
recensie
Leiderschap
5 februari 2015
Bert Peene
3-5 minuten leestijd
Het openbaar bestuur is sterk in verandering. Verregaande decentralisatie van taken en bevoegdheden moet leiden tot een krachtiger en meer dienstverlenende overheid. Dat vraagt om een nieuw type leiderschap. Meer sturen vanuit vertrouwen en ruimte geven. ‘Publiek leiderschap’ noemen Henk Doeleman, Herman Fijn, Nico Helder en Jos Kok dat. Met hun boek Leiderschap in de publieke sector (‘Over richting geven en ruimte laten bij verandering’) willen zij aan die ontwikkeling een zinvolle bijdrage leveren. Daarbij is wetenschappelijkheid een belangrijk uitgangspunt.
recensie
Reclame en verkoop
3 februari 2015
Margot van Trier
Het boek ‘Help! Ik ben Verkoper’ doet met zijn marketingblauw, salesgeel en 13 in een dozijn ‘representatieve medewerkers’ aan als een handboekje voor de gladde verkoper. Auteur Leo Koppelaar verbaasde me dan ook door te beginnen met ‘Ik hoop dat ze je inspireren’, waarmee hij doelt op de reis die hij maakte om te komen waar hij jaren geleden niet wilde zijn: aan de top van een commerciële afdeling.
recensie
recensie
Leiderschap
3 februari 2015
Dick Bos
‘Leiders’ van marine-officier Jochen Hekker leest lekker weg! Geeft interessante inzichten in mogelijke bouwstenen van leiderschap en daagt uit tot nadenken. Bijvoorbeeld daar waar het gaat om het LiDRS-model (Leadership Development, Research and Support), maar ook als het om zijn definitie van leiderschap gaat.
recensie
Strategisch management
29 januari 2015
Eric van Arendonk
Toen ik hoorde dat ‘Waarde propositie ontwerp’ uitkwam stond het vijf minuten later op mijn verlanglijstje. Het eerdere ‘Business Model Generatie’ van Alex Osterwalder was voor mij een eyeopener. En niet voor mij alleen blijkt. Het is dan ook al vertaald in 30 talen en kan zich met recht een bestseller noemen. Ik was benieuwd wat het nieuwe boek mij zou brengen.
recensie
Strategisch management
28 januari 2015
Robert Buisman
‘De kracht van platformen’ van Maurits Kreijveld e.a. gaat in op de veranderende wereld en digitale platformen daarbinnen. Een boek met een hoge actualiteitswaarde, temeer omdat ingegaan wordt op het succes van bedrijven als AirBnB, Apple, Google en Uber die op het zakelijk toneel nieuwe spelregels schrijven. Een onderwerp om serieus te nemen. Hoe serieus kunnen we het boek hierover nemen? En wat heb je eraan als je zelf aan de innovatieknoppen zit of innovatieprocessen aanstuurt?
recensie
Juridisch
28 januari 2015
Hugo-Jan Ruts
De arbeidsmarkt is op de schop. Wat verandert er? ‘De nieuwe flex- en ontslagregels. De Wet Werk en Zekerheid in de praktijk’ van arbeidsrechtdeskundige en advocaat Maarten van Gelderen belooft u aan de hand te nemen.
recensie
Communicatie en media
28 januari 2015
Nico Jong
Overheidsorganisaties zijn nog altijd traditioneel, hiërarchisch en in silo’s georganiseerd. Zij zijn sterk gericht op planning en beheersing, wat leidt tot veel regels, procedures en bureaucratie. Dat moet anders, en daarom schreef Vera de Witte ‘De gemeente centraal’.
recensie
Organisatiekunde
27 januari 2015
Peter van den Boom
2-3 minuten leestijd
Clegg, Kornberger en Pitsis presenteren een breed scala aan bedrijfskundige aandachtsvelden in ‘Managing & Organizations; an introduction to theory & practices’. Het is een toegankelijk boek met een goed doordachte didactische opzet voor mensen die een overzicht willen van theorieën en praktijkvoorbeelden van management en organisatie.
recensie
Algemeen management
27 januari 2015
Linda Poort
3-4 minuten leestijd
Tom Bower vindt Richard Branson niet echt aardig. De recalcitrante zakenman wordt in Branson Ontmaskerd door de schrijver afgeschilderd als de duivel zelf. Door al deze negativiteit is het boek vooral geschikt voor lezers die Branson bij voorbaat al niet leuk vinden. Want zelfs de meest Positieve Pipo zal tijdens het lezen van Branson Ontmaskerd onmiddellijk in een sombere stemming terechtkomen.
recensie
Reclame en verkoop
27 januari 2015
Lisa Niehoff
Bij het woord ‘pitch’ denk ik vooral aan presenteren, maar dat is natuurlijk onzin. Pitchen gaat veel verder. Eigenlijk pitchen we de hele dag. Laatst vroeg iemand aan mij: wie ben jij eigenlijk? Het daaropvolgende verhaal is gewoon een pitch, of je die vraag nu beantwoordt in een volle zaal met potentiële opdrachtgevers, of in de kroeg met nieuwe kennissen. De tekst op mijn website is ook een pitch. Mijn LinkedInprofiel is een pitch. Het is zo gek nog niet om je in het pitchen te verdiepen. In ‘Pitch!’ van Alette den Exter en Rick Willemsen staat dit onderwerp centraal en hoewel er vele soorten pitches zijn, is de informatie in dit boek relevant voor alle vormen die een pitch kan hebben.
recensie
Strategisch management
27 januari 2015
Jeroen Medema
2-3 minuten leestijd
Sun Tzu, wie kent hem niet? Het verhaal gaat dat meester Sun in het jaar 400 voor Christus een sollicitatiebrief schreef aan de koning van Wu. Dit was het werk dat hedendaags bekend is als ‘De kunst van het oorlogvoeren’. Elk boek dat al zo lang meegaat, is een klassieker.
recensie
Algemeen management
27 januari 2015
Ronald Buitenhuis
1-2 minuten leestijd
Duurzaamheid wordt volwassen, aldus Jan Jonker. Mensen in de samenleving komen in beweging. Ze vinden dat het anders kan en vooral ook moet. En wel richting een ‘WEconomy’. Dat vereist samen werken en samenwerken, want alleen dan beklijven de noodzakelijke initiatieven om te komen tot zo’n ‘WEconomy’.
recensie
Reclame en verkoop
27 januari 2015
Johan Bel RM
‘Managementroman voor professionals die (niet) willen verkopen’, dat staat op de omslag van het boek ‘Creëer een band met je klant’ van Bart Groothuis. Ik heb het boek geregeld weer aan de kant gelegd voordat ik ‘em begon te lezen, want wat kun je nou nog schrijven over dit onderwerp. Maar de schrijver heeft me toch blij verrast.
recensie
Marketing
27 januari 2015
Robbert Timman
Komt dit je bekend voor: je denkt van een onderwerp het een en ander te weten, je hebt er al wat over gelezen, er mensen over gesproken en toch valt dit achteraf gezien tegen. Dit overkwam mij na het lezen van het boek ‘Handboek online marketing 4.0’ van Patrick Petersen.
recensie
Communicatie en media
26 januari 2015
Nico Jong
In ‘Kleur bekennen’ beschrijven Guido Rijnja en Vera de Witte de actuele stand van zaken in de overheidscommunicatie. Zij doen dit aan de hand van vijf trends die beschreven worden als spanningsbogen. Of dit daadwerkelijk trends zijn, is twijfelachtig, maar de spanningsbogen die samen het dak van de overheidscommunicatie vormen, zijn wel een mooie metafoor om een aantal recente ontwikkelingen in de overheidscommunicatie te bundelen.