Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Column

Nederland innovatieland: kommer en kwel?

Van plan om uw organisatie in 2008 verder te laten groeien en bloeien? Wilt u daarbij op termijn uw huidige concurrentievoordeel verder uitbouwen? Dan is er in de gehele marketing- en strategieliteratuur consensus: investeren in innovatie is in uw situatie essentieel. En werk dan bij voorkeur aan een planmatig aanpak van innovatie. Toevalstreffers zijn natuurlijk geweldig, maar het woord zegt het al: toeval! Ze kunnen net zo goed ook niet plaatsvinden. Gericht werken aan innovatie, vanuit een visie op wat uw organisatie wil bereiken is de basis voor toekomstig succes.

Yousri Mandour | 22 april 2008 | 3-4 minuten leestijd

De laatste jaren is er vanuit verschillende hoeken nogal wat kritiek op de innovatiekracht van het Nederlandse bedrijfsleven. Het percentage investeringen in R&D zou lager liggen dan in de ons omringende landen. Het bedrijfsleven bijt op zijn beurt weer van zich af richting de overheid door te beweren dat we als kennisland juist te weinig in ons onderwijssysteem investeren. Om alle partijen te verzoenen, is het Innovatieplatform enkele jaren geleden opgericht, maar aan dat front is het de laatste tijd opvallend stil geworden.

Maar is het nu echt zo kommer en kwel op het innovatievlak? Ik ben stellig van mening dat er wekelijks pareltjes van nieuwe concepten op de markt geïntroduceerd worden. Alleen sneeuwen deze vaak onder het mediageweld van Boerkini’s of CAO-perikelen van oom agent. Om hier wat tegengewicht aan te bieden, wil ik in deze eerste column op Boekcover twee uitdagende baanbrekende recente innovaties onder uw aandacht brengen.

Allereerst het nieuwe winkelconcept Marqt. Marqt is een fysieke marktplaats waar u als consument direct van de producent (de boer) uw dagelijkse boodschappen koopt. In de schappen van de onlangs geopende vestiging in Amsterdam vindt de consument lokale, verse producten van duidelijke herkomst. Marqt heeft goed gekeken naar de behoefte van de stedeling om verse producten in de nabije omgeving van het platteland te halen. Mensen zijn in toenemende mate geïnteresseerd in welzijn en de herkomst van producten. Marqt speelt slim in op de alsmaar toenemende drang van consumenten naar een gezonder en meer MVO levenswijze. Zo houden de boeren die hun producten via Marqt verkopen hier zelf veel meer geld aan over: niet 25 procent zoals gebruikelijk maar 40 procent. In mijn ogen echt een prachtinnovatie waar door de bedrijfsleiding het bedrijfsconcept gebouwd heeft op basis van de hedendaagse consumentenbehoeften. Albert Heijn zal er nu nog niet wakker van liggen, maar zeker een waakzaam oog in het zeil houden…

Ook familiebedrijven kunnen op het innovatievlak onverwacht scherp uit de hoek komen. Dit ondanks hun imago van toch behoudende, risico-averse ondernemers. Wat dacht u van de Jan Snel Groep. Jan Snel levert tijdelijke onderkomens. Denk hierbij aan scholen, kantoren en kamers. Maar ook operatiekamers en laboratoria! De gedachte van tijdelijke onderkomens sluit naadloos aan bij vele huisvestingsproblemen van deze tijd. Denk maar aan het tijdelijk huisvesten van Polen die in Nederland hun brood verdienen. Jan Snel kan ze voor u huisvesten in een wooneenheid van 6 bij 2,5 meter. Of wat te denken van de mogelijkheden van dit concept bij grote evenementen als het spelersdorp tijdens de Olympische Spelen of bij infrastructurele projecten als een tweede Maasvlakte! Situaties waarin binnen een beperkte periode een groot aantal mensen gehuisvest moeten worden, terwijl na afloop vaak uiterst moeizaam een nieuwe bestemming voor de gebouwen gevonden wordt. Een ideale oplossing voor een probleem dat op vele plekken in de wereld voorkomt.

Of Marqt en/of Jan Snel de beloftes kunnen waarmaken door de Nederlandse markt, en markten daarbuiten, weten te veroveren, blijft uiteraard de vraag. Trends en consumentenbehoeftes komen en gaan tegenwoordig sneller dan ooit tevoren. Maar bedrijven die met een dergelijke visie op de markt hun concept op de markt brengen, weten doorgaans ook hun portfolio aan te passen als de markt hierom vraagt. Het zit dus wel goed met die Nederlandse innovatiekracht, zolang de vernieuwingen maar gebaseerd zijn op echte behoeften van de doelgroep.

Over Pierre Pieterse

Pierre Pieterse is hoofdredacteur van Managementboek Magazine.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden