Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Interview

Ronnie Overgoor

‘Als het te mooi lijkt om waar te zijn, is het ook niet waar’

Op papier was Ronnie Overgoor multimiljonair. Hij liftte mee als directeur van internetbedrijven op het succes van de IT-revolutie, maar was terug bij af toen de zeepbel uiteen spatte. In Ondernemerslessen van een InternetCowboy vertelt hij openhartig over zijn ondernemerslessen. Over zijn pieken en dalen en het sprookje van Tim en Beer.

Ronald Buitenhuis | 24 juni 2011 | 3-4 minuten leestijd

Ronnie Ovegoor. Hoge toppen, diepe dalen. Waar heb je het meest van geleerd? Van die pieken of van die dalen?
Je hebt de neiging om direct te zeggen ‘van de diepe dalen’, maar dat is eigenlijk niet waar. Ik heb van het hele spektakel in zijn totaliteit wel het meeste geleerd. Aan de pluskant heb ik geleerd van de periode dat alles mogelijk is, maar wat ik ook geleerd heb is dat als het te mooi lijkt om waar te zijn, het ook echt niet waar is.

Tim en Beer was een animatie CD-i. Je moest voor een award naar New York. Je begon een IT-bedrijf in Ghana. Zit die ondernemersdrive er nog of ben je een stuk voorzichtiger geworden?
Ik ben voorzichtiger geworden…. Die internettijd was aan de ene kant ondernemen en aan de andere kant ook niet. Het was geld dat niet echt van mij was. Het was (speel)geld van banken en klanten. Sinds 2004 ben ik voor mezelf begonnen en dan voelt het toch anders en echter.

In zekere zin zit er ook een spagaat in je boek. In de internettijd kon alles, nu lezen we dat jij ‘kleine klanten eert’ en ‘alleen wilt groeien op basis van winst. De tijd van de burnrate en headcount zijn voorbij. Van alles kon en mocht naar klein en overzichtelijk.
In de internettijd golden er hele rare principes. Je moest in die tijd van de bank verlies draaien (burnrate) want dat stond voor ambitie. Je moest mensen aannemen, ook al had je geen werk. Dat verhoogde de waarde van je bureau. Dat slaat natuurlijk nergens op. Ik ben nu een eenvoudiger ondernemer geworden en ik geloof nu dat het model dat er iets meer geld inkomt dan er uitgaat in essentie toch een beter model van ondernemen is.

In hoeverre heb je symbool gestaan voor wat we gezien hebben in de financiële crisis. Voor die tijd kon alles, nu niet meer. Er is veel meer realisme?
Ik maak me ook nu weer zorgen. Kijk naar de waarde die wordt gekoppeld aan bedrijven als Linkedin, Groupon en Facebook. De echte luchtbel zit er nog steeds. Ook in de begrotingen van de landen. Ik houd mijn hart vast en ik denk dat we alle ellende nog niet gezien hebben. Het Wilde Westen is er nog steeds en ik vind het zelf ook nog wel leuk om een cowboy te blijven. Je moet wel eens om je heen schieten en er een feestje van bouwen. Ik houd niet van braaf en saai, maar wel met de rem erop.

Sla je jezelf wel eens voor je kop dat je die miljoenen destijds niet gepakt hebt?
Soms een beetje, maar ja, het is een cliché, geld maakt niet gelukkig. We hadden toen contact met een Amerikaans bedrijf. Dat was waarschijnlijk een aandelenswapdeal geweest. Dat bedrijf ging anderhalf jaar later ook failliet, dus het is maar de vraag of we daar veel contant mee hadden gekregen. De drive om veel geld op de bank te hebben staan, heb ik niet meer. Ik heb nu meer de drive om hele gave dingen te doen. Vaak is dan de consequentie dat je ook een keurig inkomen verdient.

Kijkend naar je titel, tot slot nog twee lessen…
Pas op voor een hoog vaste kostenpatroon. En, als je voor een belangrijke beslissing staat, slaap er een nacht over en beslis niet direct.

Over Ronald Buitenhuis

Ronald Buitenhuis is freelance journalist.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden