‘Allemaal op weg naar niets, doen we zus of zomaar iets/ Soms net echt, maar meestal kitsch, want wie speelt er nog zichzelf.’ Zo begint de master thesis voor de studie International Business van Thönissen met de tekst van het lied ‘Zoek jezelf’ van Het Simplistisch Verbond ofwel het duo Kees van Kooten en Wim de Bie. ‘Dikkerdoenerij genoeg, op kantoor en in de kroeg/Als je nou 'ns geen masker droeg, zou je dat niet beter staan.’ ‘Geschreven in 1975, maar misschien vandaag de dag meer van toepassing dan ooit tevoren,’ stelt Thönissen. Volgens haar vragen de hedendaagse turbulente tijden - economische en kredietcrisis, toenemende complexiteit en onzekerheid - juist om meer authenticiteit en authentiek leiderschap.
De authentieke leider is open en duidelijk in zijn of haar gedrag naar anderen. Dat betekent in de praktijk: delen van informatie en inbreng van anderen accepteren bij het nemen van beslissingen. De authentieke leider toont ook zijn waarden, motieven en gevoelens op een zodanige manier dat de ‘volgers’ zijn competenties en het morele gehalte van zijn daden tegen het licht kunnen houden. ‘Echtheid’ schept vertrouwen bij ‘volgers’, die zich gesterkt voelen in hun organisatie en hun plek in het geheel. Dat geeft extra hoop, optimisme en kracht om ontwikkelingen het hoofd te bieden. En het leidt tot een betere job performance en een hogere job satisfaction, zo blijkt eenduidig uit het onderzoek van Thönissen.
In haar onderzoek gebruikt Thönissen onder andere de zogenaamde ‘Authentic Leadership Questionnaire’ (ALQ) om ‘authentiek leiderschap’ te meten. Dat is een vragenlijst die in 2008 is gevalideerd door wetenschappers uit Amerika, Kenya en China. Het was voor het eerst dat deze methode om authentiek leiderschap in kaart te brengen in Europa werd gebruikt.
Over Walter van Hulst
Walter van Hulst is freelance journalist.