Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Nieuws

T-Ford

Mag het innovatie heten als je anno 2013 een soort T Ford op de markt brengt? Als je een koelkast ontwikkelt die werkt zonder elektriciteit of een couveuse (van € 200) die weliswaar wat minder goed werkt dan de ‘echte’ (a € 20.000), maar die dus wel betaalbaar is en daardoor beschikbaar kan zijn in afgelegen en armere gebieden?

Justin van Lopik | 21 maart 2013 | 1-2 minuten leestijd

‘Ja’, zegt Navi Radjou, auteur van Jugaad innovatie tijdens de presentatie van de Nederlandse vertaling van zijn boek en de lancering van dutchJugaad, een stichting die het gedachtegoed in Nederland gaat promoten. Radjou gaat verder dan dat: Hij vindt dat we in het westen veel kunnen en moéten leren van de manier waarop men in achterstandsgebieden (in bovenstaande gevallen India) innoveert.

Jugaad (of frugal) innovatie gaat uit van schaarste, in plaats van van steeds groeiende R&D-budgetten (die, zo toont Radjou overtuigend aan, steeds minder opleveren) en Radjou houdt ons voor dat dat bijvoorbeeld in de farmaceutische industrie gaat leiden tot problemen. Domweg investeren in R&D loont gewoon niet meer voldoende. Hij ziet lessen in de manier waarop bijvoorbeeld Tata allerlei technische hoogstandjes (denk aan ABS, airco, verstelbare stoelen) uit hun auto-ontwerp schrapte, om zo met hun Tata Nano de onderkant van de markt te kunnen bedienen. Zijn observaties vertaalde hij in een aantal principes: zoek kansen bij tegenspoed, doe meer met minder, wees flexibel, streef eenvoud na, zoek marktverbreding en volg je hart. Radjou: ‘When you don’t have resources, you need resourcefullness’. Jugaad is dus flexibel, kosteneffectief innoveren zonder al te veel middelen. Het gaat om meer waarde tegen minder kosten. Soms betekent dat dat je een product met een innovatiegeschiedenis van decennia en tientallen versies gewoon terugbrengt naar wat eigenlijk de bedoeling was: een eenvoudige auto die betaalbaar is voor de massa.

Over Justin van Lopik

Justin van Lopik is werkzaam bij Managementboek en hoofdredacteur van Managementboek Magazine, platform voor business professionals.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boeken bij dit artikel

Navi Radjou, Jaideep Prabhu, Simone Ahuja
Jugaad Innovation

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden