Deze fans hebben hun eigen ecosystemen gecreëerd, waarvan LittleMonsters (https://littlemonsters.com/) de meest aansprekende is. In zijn boek Monster Loyalty (Engels) How Lady Gaga turns Followers into Fanatics doet Jackie Huba de zeven lessen uit de doeken die u kunt gebruiken om van uw volgers fanaten te maken.
Concentreer je op de zogenaamde ‘1%-ers’
Leid met waarden
Bouw een community
Geef fans een naam
Omarm gedeelde symbolen
Geef fans het gevoel dat ze rockstars zijn
Genereer iets om over te praten
Huba lardeert zijn verhaal met Gaga-inzichten maar ook met diverse andere businesscases. De eerste punten komen al uitvoerig aan de orde in het boek Citizen Marketers van Ben McConnell en Jackie Huba.
Het punt ‘symbolen’ maakt de lijst aanbevelingen wel bijzonder mediaspecifiek. Bij Lady Gaga zijn dat eenhoorns en klauwen van monsters. Dat wordt doorgevoerd in allerlei uitingen on stage, in video’s, en op andere visuals. Betrokkenheid en dingen om over te praten horen er erg bij. En de kanalen zijn Twitter, YouTube en Facebook. Dus heeft Lady Gaga een Metro-krant mee helpen vol te schrijven, is er een kledinglijn die ze samen met fans ontwerpt, en heeft ze een eigen geurlijn bij Chanel. Chanel hoeft verder niet aan reclame te doen.
Over Bertrand Weegenaar
Bertrand Weegenaar is als hogeschooldocent HBO-ICT werkzaam op Windesheim. Zijn voorliefde ligt bij de onderwerpen strategie, marketing, geschiedenis; biografieën en internet; e-business.