Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Nieuws

Creativiteit als business

Van alle onzekere bedrijfsmodellen is de filmindustrie misschien wel de grilligste. Miljoenenflops als Ronin 47 met Keanu Reaves, Gigli met Jennifer Lopez en Ben Affleck, en The adventures of Pluto Nash met Eddie Murphy tonen pijnlijk aan dat zelfs de meest talentvolle teams uiteindelijk geen garantie zijn voor een hit. Eén filmproducent vormt echter de uitzondering op de regel: Pixar!

Jeroen Ansink | 3 juli 2014 | 1-2 minuten leestijd

Animatiestudio Pixar speelt het al jaren klaar om consequent te scoren. Producties als Monsters, Inc, Toy Story, Finding Nemo, en Ratatouille werden niet alleen door de critici bejubeld, maar bleken ook regelrechte kassakrakers. Hoe krijgt Pixar dat voor elkaar? In Creativity, Inc. geeft mede-oprichter Ed Catmull zijn verklaring voor het succes. Catmull is het technologische brein achter Pixar (Netscape mede-oprichter Jim Clark was zijn studiegenoot), maar hij laat het computerjargon wijselijk achterwege. In plaats daarvan gebruikt hij het Pixar-verhaal om zijn managementfilosofie voor de creatieve sector te illustreren. Het boek, dat naar verwachting in augustus in Nederlandse vertaling verschijnt, is in de Verenigde Staten binnen mum van tijd uitgegroeid tot dé creativiteitsbijbel van 2014.

Centraal in Catmulls benadering staat een cultuur waarbij individuele autonomie gekoppeld wordt aan brute eerlijkheid en constante feedback. ‘Be wrong as fast as you can’ is een favoriete uitspraak, net als het devies dat falen ‘een investering in de toekomst’ is. Het is dankzij deze mentaliteit dat het aanvankelijk onuitstaanbare karakter van Woody in Toy Story werd omgevormd tot een beminnelijke held, en dat het eind van Wall-E zo'n klassieke tranentrekker is geworden.

Dat wil niet zeggen dat bij Pixar altijd alles van een leien dakje gaat. Fascinerend is de bijna-ramp bij de productie van Toy Story II, waarbij door een computerblunder in één klap twee jaar werk van de harde schijf werd gewist. Niemand weet wie het fatale commando heeft ingetypt, en Catmull deed er alles aan om geen heksenjacht te ontketenen. Wonder boven wonder bleek een medewerker op een privé-computer nog een backup te hebben, zodat het voorval met een sisser afliep. Voor Catmull een teken te meer dat werknemers de mogelijkheid moeten krijgen om hun werk mee naar huis te nemen.

Over Jeroen Ansink

Jeroen Ansink is journalist in New York. Hij schrijft en schreef onder meer voor HP/De Tijd, Elsevier Weekly Magazine en Fortune.com. Voor Managementboek schrijft hij interviews. Ansink voltooide een vrij doctoraal in de Letteren aan de Radboud Universiteit in Nijmegen en behaalde het certificaat Business Journalism aan de Wharton Business School aan de Universiteit van Pennsylvania.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden