1 De mentale wereld van merken
Giep Franzen en Margot Bouwman
‘De basis van het marketingvak is het beïnvloeden van de keuzes die mensen maken. Dit maken de auteurs heel duidelijk in De mentale wereld van merken. Franzen beschrijft in 1999 al uitgebreid hóe mensen keuzes maken. Hij was de eerste in Nederland die marketeers leerde over de werking van het brein, het geheugen, het onbewuste, emoties. Een merk bestaat alleen in je hoofd.’
2 Kaas
‘Een heel leesbaar en grappig boek is Kaas. Met een actuele boodschap; je kunt jezelf ongelofelijk groot maken, maar als je hart er niet ligt wordt het geen succes. Hoofdpersoon Frans Laarmans is een kantoorklerk die een kaasgroothandel begint. Hij besteedt veel tijd aan de inrichting van zijn kantoor, een heuse schrijfmachine en telefoon, visitekaartjes, het werven van agenten. Aan de verkoop van kaas komt hij nauwelijks toe. Het is de tragiek van een man die zichzelf gedwongen ziet om een beroep te kiezen dat niet bij hem past. Ik geef Kaas vaak cadeau aan startende ondernemers.’
3 All I Really Need to Know I Learned in Kindergarten
‘Nog een klassieker, deze op het gebied van storytelling. Dreams are more important than facts, schrijft Robert Fulghum in de inleiding van dit grappige en schijnbaar eenvoudige boekje. De titel is al heel sterk: je gelooft er meteen in. De lessen van Kindergarten gelden voor iedereen, zelfs voor landen die in conflict met elkaar zijn: clean up your own mess en don't take things that aren’t yours. Dit boek heeft me geleerd hoe belangrijk stijl is; hoe je vertelt, met humor en speelsheid. Als auteur moet je je lezer verwennen.’
(De mentale wereld van merken is op dit moment niet meer leverbaar, red.)