Hoe overtuig je je baas, je klant, je partner of je kind van wat jij wil? Niet door te argumenteren, maar door de juiste vragen te stellen. Voordat mensen iets begrijpen, willen ze zich eerst begrepen voelen en dat lukt alleen met topvragen. Mijn boek helpt je om topvragen samen te stellen en leert je om beter te luisteren. Zo krijg je uit elk gesprek de juiste informatie en vermijd je misverstanden.
Voer betere gesprekken
Heb jij soms het gevoel dat je na een gesprek met een medewerker, een klant, je partner … geen stap verder bent? Dat je maar wat over en weer hebt zitten kletsen, zonder tot de kern van het verhaal te komen? En dat je het gesprek dus nog eens zult moeten voeren met dezelfde persoon om alsnog uit te leggen wat je voor ogen hebt?
Heb je al eens stilgestaan bij wat de redenen kunnen zijn voor zo’n teleurstellend gesprek?
Ga het eens na: hoeveel topvragen heb je gesteld tijdens het gesprek? Of heb je je gesprekspartner vooral overladen met argumenten? Misschien was je iets te enthousiast waardoor je hem of haar te vaak onderbrak? Heb je wel écht goed geluisterd?
Alles is communicatie
Je kan niet niet communiceren. Maar helaas verloopt die communicatie dikwijls stroef. En is een gesprek vooral eenrichtingsverkeer. Met slimme vragen kan je een gesprek echter op het juiste spoor zetten.
In dit boek leer ik je hoe je zulke vragen stelt en ook hoe je domme vragen vermijdt. Want jazeker: Domme vragen bestaan wel.
Je krijgt 5 praktische bouwstenen, die je helpen om slimme vragen te stellen, en 5 luistertechnieken om het maximum uit een gesprek te halen met een minimum aan inspanningen.
Praktisch
Het boek is ingedeeld in zes hoofdstukken. Na elk hoofdstuk kan je aan de slag met de nieuwe informatie die je hebt opgedaan. Zo kom je stap voor stap dichter bij het voeren van succesvolle gesprekken. Gesprekken waaruit jij de nodige informatie bekomt en waarbij je gesprekspartner zich begrepen en gerespecteerd voelt.
Je krijgt praktische handvatten aangereikt en tal van voorbeelden die uit het leven gegrepen zijn. En een gezonde dosis humor. Want leren moet vooral plezant zijn!
Na het lezen van dit boek ben je in staat om efficiëntere en effectievere gesprekken te voeren. Je leert ook bepaalde non-verbale signalen herkennen bij je gesprekspartner.
Je gaat beter voorbereid en met meer vertrouwen zakelijke (sales, evaluatie, feedback …) én persoonlijke gesprekken aan met medewerkers, medebeslissers, klanten, je partner, je kinderen, vrienden …
Hoe meer jij je gesprekspartner kunt laten vertellen over wat hem of haar bezighoudt en waar hij of zij naar verlangt, hoe meer steentjes je hebt om iets te bouwen dat voor jullie beiden waarde heeft. In minder tijd raak je een stuk verder. En dat levert meteen nog een extra voordeel op: je zult minder irritatie voelen én veroorzaken.
Want betere gesprekken leiden nu eenmaal tot betere resultaten, betere relaties, minder misverstanden en minder spanningen.
Waarom schreef ik dit boek?
Als kind voelde ik een voortdurend gemis aan communicatie, thuis en op school. Ik ontdekte al vroeg dat de meeste mensen niet in staat zijn om naar elkaar te luisteren. En dat de juiste vragen stellen een ware kunst is.
Met Domme vragen bestaan wel wil ik een antwoord geven op dat gemis en jou overtuigen dat de kracht van vragen stellen en van luisteren sterker is dan het sterkste argument.
Over Rik Moons
Rik Moons is als leiderschapsexpert en communicatiedeskundige de oprichter van trainingsbureau MoonsManagement. Hij bekleedde meer dan 20 jaar leidinggevende functies en was gastprofessor aan de universiteiten van Leuven en Gent. Rik is met zijn boeiende en humoristische vertelstijl vooral bekend als keynote speaker. Ook zijn boeken zijn grappig, pragmatisch en soms confronterend.