Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

Ken je me al? - Vertrouwen en verbinding, de basis voor een zakelijk netwerk

Waarom vinden zoveel ondernemers netwerken spannend, zelfs als ze precies weten wat ze moeten doen? In haar preview van ‘Ken je me al?' deelt Suzanne Peters haar persoonlijke ervaringen en praktische inzichten over hoe kwetsbaarheid, moed en écht contact zorgen voor waardevolle verbindingen. In haar preview vertelt Peters erover.

Suzanne Peters | 30 april 2025 | 3-4 minuten leestijd | 3 van 3 personen vonden dit artikel nuttig

Daar zat ik. In de auto, op een parkeerplaats. Ik zou naar een evenement gaan voor ondernemers en ik kende niemand. Ik wist niet eens wat ik van de middag kon verwachten. Ik appte nog even iemand: ‘Vind het toch wel spannend,’ stuurde ik.

Daarna moest ik een beetje om mezelf lachen. ‘Suzanne, je hebt een boek geschreven over netwerken. Als er iemand is die weet wat ze moet doen, ben jij het wel.’

En toch bleef ik zitten.

Waarom netwerken je brein in paniek brengt

Wat daar gebeurde, zie ik bij veel ondernemers. Ze weten dat netwerken belangrijk is. Zonder netwerk, heeft je bedrijf geen bestaansrecht. Maar toch voelen de meeste mensen zich er allesbehalve op hun gemak bij. Dat is geen zwakte. Het is ons oeroude brein dat in actie komt. Het reptielenbrein is geprogrammeerd om gevaar te vermijden. Niet om kansen te grijpen.

Een kamer vol onbekende mensen voelt voor dat brein als een risicogebied. Onvoorspelbaar. Mogelijk afwijzing. Je wilt niet buiten de groep vallen. Je hebt geen controle. En dus: stress.
Je ademhaling versnelt, je hartslag stijgt, je denkt: Laat maar. Ik ga naar huis.

Angst betekent niet dat je het niet kunt

Maar hier zit precies het kantelpunt. Dat ongemak, die zenuwen, die spanning. Het betekent niet dat je niet kunt netwerken. Het betekent alleen dat je iets doet wat buiten je comfortzone ligt. En daar ligt vaak precies de groei waar je naar op zoek bent als ondernemer.

Ik haalde diep adem, stapte uit de auto en ging naar binnen. Er waren al wat mensen. Ik liep naar een tafel waar drie anderen stonden. ‘Mag ik erbij komen staan?’ vroeg ik.

Dat mocht. En één van hen draaide zich naar me toe: ‘Als iemand op deze manier erbij komt, ben ik wel benieuwd wie dat dan is. Vertel eens!’

Een eerste connectie was geboren.

Geen pitch? Geen probleem

Het werd een mooie middag. Niet omdat ik direct met een strak plan binnenkwam, of de perfecte pitch had voorbereid. Maar omdat ik bleef, luisterde en gewoon mezelf was. Netwerken draait om écht contact maken, ook als je je kwetsbaar voelt.  Juist die kwetsbaarheid maakt het contact vaak waardevoller. Mensen herkennen het en voelen zich daardoor meer op hun gemak bij jou. En netwerken draait vooral om verbinding en vertrouwen.

Je hoeft niet moedig te voelen om moedig te zijn

Als ik iets heb geleerd, is het dit: je hoeft je niet moedig te voelen om moedig te zijn. Moed is niet de afwezigheid van spanning. Het is iets doen, ondanks de spanning. En dat kan al iets kleins zijn: een gesprek beginnen, jezelf voorstellen, een vraag stellen. Maar vooral: buiten je comfortzone stappen.  Elke keer dat je het ongemak aangaat, train je jezelf. Niet om het nooit meer spannend te vinden, maar om ermee om te kunnen gaan. Je bedrijf groeit. En jouw zelfvertrouwen ook.

Wees jezelf

Je hoeft niet altijd het hoogste woord te hebben of extravert te zijn. Het enige wat je hoeft te doen, is er zijn. En wees vooral jezelf Echt aanwezig zijn. De rest volgt vaak vanzelf.

Voor mijn boek Ken je me al? sprak ik 35 ondernemers en netwerkers over hun ervaringen. Het werd een praktisch boek vol inzichten, tips en eerlijke verhalen, precies voor momenten zoals dit.

Over Suzanne Peters

Suzanne Peters (Roermond, 30 april 1985) is een Nederlandse schrijver en tekstschrijver. Op haar negentiende verscheen haar eerste boek. Sinds 2010 heeft Peters haar eigen bedrijf. Ze schrijft in opdracht diverse teksten voor websites en ontwikkelt eigen blogsites.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

3
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden