‘Ik kan het zelf beter.’ — ‘Ik kan het sneller.’ — ‘En ze doen het toch niet zoals ik het wil.’ Klinkt bekend? In binnen- en buitenland hoorde ik de afgelopen jaren dit soort reacties wanneer ik aan de directeuren, managers en ondernemers vroeg wat de grootste problemen zijn met delegeren.
Als delegeren niet lekker loopt, kom je als leider snel terecht in een vicieuze cirkel. Aan de ene kant heb je veel werk aan het leiden en begeleiden van je team, aan de andere kant moet je nog steeds een deel van hun werk doen en alle brandjes blussen. Je kunt dan zoveel tijd nodig hebben voor het oplossen van urgente problemen, dat je niet meer toekomt aan je echte taken: nadenken over strategie, innovatie en groei en het oplossen van de onderliggende oorzaken van al die brandjes.
Geen wonder dat moderne leiders vaak druk zijn, moe en gestrest.
Een van mijn klanten verdubbelde in anderhalf jaar de omzet van zijn eigen bedrijf van 15 naar 30 miljoen dollar. Dat is een heel mooie prestatie, maar wat het echt bijzonder maakt is dat hij ondertussen zijn eigen werkweek vierendeelde: van 60 uur naar 15 uur per week! Een manager bij een internationaal softwarebedrijf ging van 60 naar 8 uur per week — ook niet gek. Maar het meest blij was misschien wel de directeur van een middelgroot familiebedrijf die het aantal vergaderuren per week terugbracht van 40 naar 12. Allemaal door beter te delegeren.
Waarom is delegeren zo’n pijnpunt bij veel leiders? De meesten van ons zijn er in elk geval nooit goed in opgeleid. We zijn in het diepe gegooid, of er zelf ingesprongen. Training on the job. Maar als je daarna te druk bent om te reflecteren en bij te leren, is het lastig om er écht goed in te worden.
De culturele weerstand tegen delegeren helpt ook niet. Veel leiders zijn bang om arrogant gevonden te worden als ze steviger zouden gaan delegeren. Of ze schamen zich, omdat ze niet ‘lui’ willen zijn. Ook ons eigen uitstelgedrag en perfectionisme kunnen roet in het eten gooien.
Maar elk mens is anders, dus ook elke leider zit anders in elkaar. Dat is wat mij betreft de basis van alles wat ik doe. De tips en ideeën die voor de ene leider goed werken, kunnen voor de ander desastreus uitpakken.
Ik begin mijn nieuwe boek Schaamteloos delegeren dus met vijf verschillende Quick wins. Eén directeur die ik coachte rekende bijvoorbeeld een getalletje uit, plakte dat op een briefje aan zijn monitor en merkte na een paar maanden dat hij veel meer aan het delegeren was. Dat kun jij ook proberen. Ik leg uit hoe ik met mijn eigen teamleden afsprak dat ze mij een heel ander soort e-mails gingen sturen dan normaal. Kun jij ook doen. En veel van de 50 managers die het boek als proeflezer lazen, zeiden dat de tip die hen het meeste hielp was: doe urgente dingen nooit als eerste.
Ik ga er vanuit dat jij het beste voor hebt met je team, dus kijken we hoe je zorgt dat teamleden hun afspraken nakomen, meer verantwoordelijkheid nemen en we regelen natuurlijk het afschaffen van de open door policy.
Ik help je graag met de theorieën van tientallen experts die de afgelopen decennia mijn eigen denken hebben gevormd. Op de bijbehorende website vind je als koper van het boek nog extra handige worksheets en een gratis online training. Ik hoop van harte dat ik zo nog veel meer leiders een hart onder de riem kan steken. En dat ik jou de praktische tools kan geven om schaamteloos te gaan delegeren.
Als Business Thinker inspireerde Taco Oosterkamp de afgelopen jaren duizenden ondernemers, directeuren en managers met zijn seminars, trainingen en artikelen.
Over Taco Oosterkamp
Taco Oosterkamp is expert in slimmer werken. Samen met het team van zijn bedrijf meereffect traint en coacht hij professionals in de door David Allen ontwikkelde methode 'Getting Things Done', een gestroomlijnde manier om zo effectief mogelijk te werken.
Oosterkamp schrijft elke twee weken een pakkend en praktisch artikel over slimmer werken voor alweer veertigduizend lezers, is vaste columnist van Microsoft en Lifehacking en vermoeit z'n hersens met de vraag hoe hij in binnen- en buitenland steeds meer effect kan bereiken voor zijn klanten.