Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

Anders over leven - Basisboek

Duurzame inzetbaarheid vraagt om vitale medewerkers. Bedrijven en organisaties proberen van alles om medewerkers te stimuleren om gezonder te leven.

Annet van Oss | 27 maart 2019 | 2-3 minuten leestijd

Leefstijlinterventies aanbieden voelt intuïtief goed en doelgericht. Leefstijlfactoren zijn immers de enige factoren die helder in beeld zijn.

Toch reageren veel werknemers teleurstellend. Vooral de meer praktisch opgeleiden reageren helemaal niet of ervaren voorzieningen en interventies zelfs als bedreigend. Is dat terecht?

Ik zoom even in op het huis van die ‘onwillige’ werknemer.

Wat speelt zich daar achter de voordeur af? We weten niet waar iemand ’s nachts van wakker ligt. Geldzorgen, gepest worden, stigmatisering door overgewicht, mantelzorgdruk, eenzaamheid, zorgen om partner of kind, relatieproblemen, depressieve gevoelens, angst voor de toekomst. Problemen die enorm veel stress kunnen veroorzaken. Chronisch.

Chronische stress ondermijnt de gezondheid vele malen ernstiger dan een ongezonde leefstijl. Eenzaamheid bijvoorbeeld is bijna net zo ernstig als roken. Vooral praktisch opgeleiden blijken meer moeite te hebben problemen het hoofd te bieden en laten hogere verzuimcijfers zien. Een ommekeer in denken is dus nodig om bevordering van duurzame inzetbaarheid breed succesvol te maken.

Wil je als bedrijf duurzame inzetbaarheid vergroten en verzuim verminderen dan dient je benadering tenminste aan de volgende voorwaarden te voldoen:

1: Stop met beleren en betuttelen

Je vitaliteits-interventie is wel erg magertjes als die er van uitgaat dat gebrek aan kennis over wat gezond is de oorzaak is van ziekte en verzuim.

2: Respecteer de privacy van je werknemer voor de volle 100 procent

Alleen je werknemer kan bepalen wat voor hem of haar prioriteit heeft. En met wie of met welke hulpverlener problemen gedeeld zouden kunnen worden. Zorg er als werkgever voor dat je vroegtijdig hulpvragen signaleert zónder dat je kennis hoeft te krijgen van de inhoud van de problemen van je werknemer.

3 : Respecteer de autonomie van je werknemer 

Ieder mens heeft behoefte aan een gevoel van autonomie. Erken dat iedere werknemer de expert is op het terrein van zijn eigen leven en biedt hem eigen keuze en eigen regie.

Als adviseur bied ik bedrijven een uniek totaalconcept, volledig gebaseerd op de drie universele psychologische basisbehoeften. Mijn boek Anders over Leven is onderdeel van mijn concept.

Het nodigt werknemers uit om in kaart te brengen hoe het met ze gaat en hoe tevreden ze daar zelf mee zijn. Laagdrempelig, in eenvoudige taal en heel praktisch. Aan bod komen de invulling van basisbehoeften als ontspanning, nachtrust en sociale contacten en ook hoe werknemers omgaan met hun tijd, hun gevoelens en met keuzestress.

De aantrekkelijk vormgegeven invuloefeningen leveren naast inzichten en een gevoel van erkenning, ook vaardigheden op. Juist iemands vaardigheden om met het leven om te gaan bepalen zijn gevoel van waardigheid.

Daarnaast ontdekt de lezer door specifieke vragen waar hij mogelijk een probleem heeft. Zo kan het boek ook preventief werken en waar nodig een hulpvraag direct koppelen aan de bedrijfsarts, bedrijfspsycholoog of vertrouwenspersoon door een simpele toevoeging van de werkgever.

Zelfs voor mensen die niet van lezen houden is Anders over Leven een originele en betaalbare tool om inzetbaarheid wezenlijk duurzaam te bevorderen.

Annet van Oss is specialist duurzame inzetbaarheid en vitaliteit en auteur van Anders over Leven, het basisboek.

Over Annet van Oss
Annet van Oss is vitaliteitspecialist. Zij adviseert en helpt bedrijven met hun duurzaam inzetbaarheidsbeleid en verzuimbeleid. Haar visie is gebaseerd op de drie universele psychologische basisbehoeften. Daarnaast vindt zij bij preventie interventies behoud van privacy van de werknemers van het grootste belang. Bij Annets interventies, zowel preventief als curatief, is de werknemer de expert van zijn eigen leven.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden