De organisatieadviseurs Andre de Waal en Julie Linthorst schreven Futurize!, een boek over het omgaan met megatrends en disruptors. We zien het voortdurend om ons heen: grote sociale, economische, politieke en technologische veranderingen dienen zich aan. Denk aan vergrijzing, klimaatverandering en immigratie, om over een pandemie als corona maar niet te spreken. Deze veranderingen bieden bedreigingen, maar ook kansen. Maar dan moet je wel weten hoe je die kansen kunt benutten, zo schrijven de auteurs.
Om organisaties hierbij te helpen, hebben de auteurs de Futurize!-aanpak ontwikkeld. Gebaseerd op het HPO-raamwerk voor ‘High Performance Organization’ dat de Waal eerder ontwikkelde. Volgens de Waal is een HPO-organisatie een organisatie die significant betere resultaten behaalt dan vergelijkbare organisaties, gedurende een periode van tenminste vijf jaar, door zich op een gedisciplineerde manier te concentreren op datgene wat echt belangrijk is voor de organisatie. HPO-organisaties scoren op vijf factoren beter dan anderen, namelijk op (1) Kwaliteit van het management, (2) Openheid en Actiegerichtheid, (3) Langetermijngerichtheid, (4) Continue verbetering en vernieuwing en (5) Kwaliteit van de medewerkers. HPO-organisaties zijn succesvoller vanwege hun flexibiliteit, aanpassingsvermogen en lerend vermogen, waardoor ze goed kunnen omgaan met veranderende omstandigheden.
De auteurs staan in Futurize! als eerste stil bij hun onderzoek naar de belangrijkste megatrends. Ze onderkennen 13 megatrends waaronder de snelheid van technologische vooruitgang, flexibel werken, duurzame werkgelegenheid, voortschrijdende globalisering, veranderende samenstelling van het personeelsbestand, arbeidsmigratie, schaarste van grondstoffen en individualisering. Aangevuld met de coronapandemie als enige disruptor. Ontwikkelingen die veel lezers zullen herkennen.
Daarna passeren in evenzovele hoofdstukken de verschillende trends de revue. Per megatrend staan de auteurs volgens een vast format stil bij wat de megatrend is, wat de gevolgen van de megatrend zijn voor organisaties, wat de kansen en bedreigingen zijn en hoe je je kunt voorbereiden op deze megatrend. Met behulp van een kort self assesment kun je per megatrend beoordelen in hoeverre je voorbereid bent op de toekomst als gaat om die specifieke trend. Dat self assesment gaat aan de hand van algemene stellingen (ja/nee) langs de vijf HPO-factoren.
Bij de eerste megatrend over technologische vooruitgang levert dat stellingen op als ‘Ons management is voortrekker als het gaat om het adopteren van nieuwe technologieën’ (1. Kwaliteit van management), en ‘Er is een duidelijke organisatiestrategie (plan van aanpak en opvolging) voor de toepassing van nieuwe technologieën’ (3. Lange termijngerichtheid). Des te meer stellingen op jouw organisatie van toepassing zijn, des te beter je bent voorbereid op de toekomst die al begonnen is. Met korte tekstkaders en praktijkvoorbeelden leggen de auteurs de link tussen theorie en praktijk.
Het boek sluit af met een beschrijving van de Futurize!-aanpak dat uit drie stappen bestaat: uitvoeren diagnose (trendonderzoek en self assesment), formuleren actieplan (op basis van een SWOT-analyse) en uitvoeren van het actieplan en het monitoren van de resultaten (door integratie van acties in de dagelijkse praktijk). Deze ‘Future-Readiness Diagnose’ wordt verduidelijkt aan de hand van diverse tips en drie korte casestudy’s.
Futurize! is een praktisch how-to-do boek waarbij het HPO-raamwerk als onderlegger fungeert. Het boek is eerder informatief dan inspirerend of vernieuwend. Futurize! geeft een overzicht van belangrijke trends met veel aandacht voor de ‘future of work’. Of zoals de auteurs het noemen: futurizing, een continue en actieve manier om de organisatie naar de toekomst te brengen. Je kunt het boek gebruiken om samen met je team aan de slag te gaan. Zodat iedereen weet wat er speelt en er een gemeenschappelijk beeld is van de belangrijkste trends, uitdagingen en acties. Regeren is vooruitzien en Futurize! kan je daarbij helpen.
Over Sjors van Leeuwen
Sjors van Leeuwen (Indora Managementadvies) is adviseur, auteur en spreker op het gebied van klantgericht ondernemen, strategie en marketing. Door zijn ervaring is hij goed thuis in vele strategische vraagstukken en het toenemend belang van de ‘de klant’ als onderscheidende factor. Sjors schreef o.a. Wendbare strategie op één A4, Zorgmarketing in de praktijk en CRM in de praktijk.