Nu is het bij solliciteren natuurlijk altijd al van belang geweest jezelf (positief) te onderscheiden van andere kandidaten. Niet alleen tijdens het gesprek, maar in alle fases van de sollicitatieprocedure. En hierin zit hem nu voor veel onervaren sollicitanten juist de kneep. Het schrijven van een cv en motivatiebrief is al lang niet meer de enige manier om jezelf onder de aandacht te brengen van recruiters en bedrijven. Zo zijn voor de meeste recruiters bijvoorbeeld de Social Media (zoals LinkedIn, Facebook en Twitter) een zeer belangrijke bron geworden voor het aanboren van geschikte kandidaten. Om kandidaten in dit hele proces wegwijs te maken is het boek 'Jobmarketing 2.0' van Aaltje Vincent een zeer praktisch hulpmiddel. In dit zeer goed leesbare boek laat de schrijfster je aan de hand van concrete voorbeelden zien hoe het wel en hoe het niet moet. Zij besteedt aandacht aan zaken als het cv, netwerken, voorbereiding van het gesprek, LinkedIn, Facebook en Twitter. Het is duidelijk dat Aaltje Vincent zelf jaren lang praktijkervaring heeft opgedaan als trainer van werkzoekers en loopbaanprofessionals. Haar voorbeelden zijn zeer herkenbaar en er worden veel 'fouten' benoemd die ik bijna dagelijks tegenkom in mijn praktijk. Mijn conclusie is dat dit boek een zeer goed hulpmiddel is voor iedereen die in meer of minder mate op zoek is naar een (nieuwe) baan. Voor de helaas groter wordende groep van oudere baanzoekers, voor wie het fenomeen Social Media nog nieuw is, zou ik dit boek zelfs onmisbaar durven noemen.
Recensie
Jobmarketing 2.0
In mijn dagelijkse praktijk als consultant W&S voer ik zeer veel gesprekken met kandidaten die op zoek zijn naar een nieuwe functie. In toenemende mate zijn dit ook kandidaten, die nog nooit of heel lang geleden een sollicitatiegesprek hebben gevoerd. Ik ben er van overtuigd dat ik veel geschikte kandidaten helemaal niet tegenkom. Dit wordt vaak veroorzaakt doordat zij de juiste weg niet weten te vinden en zich niet optimaal 'vermarkten'.
Aad van Endhoven
|
8 februari 2013