Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Ja-maar... Omdenken

Dit frisse boekje laat je onmiddellijk anders kijken naar problemen. Omdenken is een bekende term in managementland. Voor degene die er nog niet van gehoord heeft, is ‘Omdenken’ een aangename kennismaking.

Nienke van Oeveren | 26 mei 2015

Berthold Gunster begint met de tegenstelling tussen vastdenken en omdenken. Vastdenken is ja-maar denken, we verzetten ons tegen een probleem. Gunster pleit voor een creatievere benadering van problemen, omdenken dus. Hiervoor geeft hij verschillende oefeningen, waarbij je merkt dat je beter wordt in omdenken. Omdenken gaat in twee stappen: 1. ken de feiten zo goed mogelijk 2. onderzoek je eigen perspectief Nu kun je je perspectief en je verwachting aanpassen. Hiervoor geeft Gunster drie strategieën: omkeren, collaboreren en zijn favoriete strategie: ontregelen. Van omkeren geeft hij een prachtig voorbeeld van een klas die een boswandeling maakt en een vader als begeleider meegaat. De juf waarschuwt de vader voor een ADHD-jochie dat gewoonlijk wegloopt bij de boswandeling; ‘Je kunt hem niet vertrouwen.’ De vader besluit de situatie anders te bekijken en vraagt het jochie op hem te letten in het enge bos. Waarop het jochie de hand van de vader grijpt en niet van zijn zijde wijkt. Gunster heeft nog meer omdenkstrategieën, maar hiervoor verwijst hij naar zijn boek Huh?! - De techniek van het omdenken. Wel gaat hij in op wuwei, niets doen. ‘Soms veranderen de dingen door niets te doen.’ Tot slot volgt er nog één effectieve omkering die je onmiddellijk kunt toepassen. Alleen de prijs van dit boekje klopt niet in verhouding met de tijd die het je bespaart. Laat je ook inspireren door dit speels opgemaakte, frisse boekje.

Over Nienke van Oeveren
Nienke van Oeveren is redacteur van managementboeken. Via haar bedrijf Boekredactie begeleidt zij auteurs bij het uitgeven van boeken en ook werkt zij voor gevestigde uitgevers. Zij heeft Nederlands en Book and Digital Media gestudeerd en werkte jarenlang bij Managementboek.nl.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden