Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Dinosauriër of krokodil

In ‘Dinosauriër of Krokodil’ van auteur Dr. Tony de Bree MBA, wordt ingegaan op de huidige impact van ICT-ontwikkelingen op bestaande organisaties en hoe zij daarop kunnen reageren.

Lex Beijersbergen | 3 april 2015

Aan de hand van cases en voorbeelden uit de praktijk onderbouwt De Bree zijn waarnemingen en visie op de nodige in te zetten veranderingen als reactie op de disruptie die ICT heden en in nabije toekomst teweeg zal brengen op bestaande ‘old-school’ geleide organisaties. Is dit type organisatie niet in staat om te veranderen dan zal deze uitsterven zoals de dinosaurus. Is deze wel in staat adequaat te veranderen dan lijkt het erop dat deze organisatie kan overleven en net als de krokodil weet voort te bestaan. De Bree biedt de nodige instrumentaria aan hoe dit type organisaties kunnen veranderen en aan kunnen sluiten op deze snelle ontwikkeling. Onderzoekers van de Universiteit van Oxford voorspellen in een geruchtmakende studie over de VS, in september 2013 gepubliceerd, dat 47 procent van het huidige werk binnen twintig jaar geautomatiseerd kan worden. De capaciteit van computers neemt exponentieel toe waardoor taken waar nu nog een mens voor nodig is, snel overgenomen kunnen worden. Het boek ‘Dinosauriër of Krokodil’ van auteur Tony de Bree ligt in het verlengde hiervan en is daarmee zeer actueel. De Bree beschrijft de impact van ICT voor bestaande organisaties en doet hij handreikingen hoe hierop kan worden gereageerd. Centraal daarin staat de benodigde verandering van een traditionele piramide organisatie naar een relatie organisatie. Mocht u als lezer afgelopen jaren nog geen weet hebben gekregen over de veranderingen die gaande zijn, dan zorgen de eerste hoofdstukken van het boek er alsnog voor. Deze inleiding is wellicht wat uitvoerig doordat verschillende bestaande en nieuwe wetten, theorieën en modellen uitvoerig aan bod komen maar daar staat tegenover dat De Bree in de resterende hoofdstukken praktische tools aanreikt. Nadat u doordrongen bent van het veranderende landschap wilt u uiteraard ook weten hoe u daarop kunt inspelen. In het laatste deel van het boek worden kort en bondig alle denkbare verschillende mogelijkheden van transitie helder beschreven. Maar de kern van het boek mag en kan niet zomaar worden overgeslagen. De Bree brengt de’ 7 hefbomen van verandering’ in en schroomt daarbij niet om onderbouwd die bedrijven die nog steeds het BCG-model of het strategiemodel van Porter hanteren, weg te zetten als niet meer van deze tijd. Deze traditionele piramideorganisaties zijn baasgericht en geënt op parameters van omzet en kosten. Veranderingen binnen deze bedrijven worden gedreven vanuit kostenbesparing. Zij zijn zich dan niet of nauwelijks bewust van de snelle veranderingen die juist als gevolg van ICT uit geheel andere richtingen komen en impact hebben op de strategie. Dit vergt een andere managementbenadering die gericht is op ‘klant centraal’ beleid waarbij werknemers vanuit een soort van autonomie het zoeken naar oplossingen voor hun klanten als primair doel stellen. Door het organisatiemodel van Gelinas en James te combineren met het strategiemodel van Treacy en Wiersema, creëert De Bree een basis voor de diagnose van bestaande organisaties. Vervolgens voegt hij hieraan een online dimensie toe waardoor De Bree een nieuw model heeft gecreëerd waarmee men periodiek de on- en offline strategieën kan benchmarken van verschillende organisaties binnen of buiten de industrietak. Een organisatie die wil veranderen en daarmee wil aansluiten op de ontwikkelingen van ICT heeft daarbij ook een passend prestatiemeetsysteem nodig waarvoor De Bree het RelatieKapitaalMeetSysteem introduceert. De wijze van schrijven en het larderen met tal van voorbeelden maakt het boek, dat ook vol staat met onderbouwingen van managementmodellen, goed bruikbaar voor de CEO, CIO en veranderconsultant. De Bree heeft met ‘Dinosauriër of Krokodil’ een serieus managementboek geschreven voor het hoger management van piramide organisaties waarvan de huidige aanpaksterk is verouderd en zich graag laat inspireren door nieuwe inzichten. En uiteraard bijzonder behulpzaam voor diegenen die zich bewust zijn van de disruptieve ontwikkeling en op zoek zijn naar handvatten die dit boek aanreikt om de veranderingen te initiëren, vorm te geven en te begeleiden.

Over Lex Beijersbergen
Lex Beijersbergen van Henegouwen MBA is adjunct directeur bij Omroep Reclame Nederland te Hilversum. Hij schrijft recensies op persoonlijke titel.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden