Hoe kom je tot het maximale rendement in een adviessituatie?' In 'Effectief adviseren' schetst Simone Schenk een herkenbaar probleem. Na het allesbehalve verrassende antwoord 'door te luisteren' volgt een duidelijke uiteenzetting van de werking van de hersenen om duidelijk te maken waarom je in adviessituaties vaak te snel of juist niet reageert. Dit zorgt voor nieuwe inzichten. Bij elke manager is het begrip communicatie een terugkerend thema.
Na een aantal herkenbare zaken slaat Simone Schenk in 'Effectief adviseren' een voor mij verrassende weg in. In plaats van een model waaruit blijkt dat het gaat om een zender en een ontvanger en dat er ruis op de lijn kan zitten, legt de auteur uit hoe de hersenen werken en tevens waarom de hersenen in spannende en nieuwe situaties vaak verre van optimaal werken.
Aan de hand van een heldere uitleg over de werking van de kleine, de midden- en de grote hersenen wordt uitgelegd dat er maar beperkt ruimte is voor bewust nadenken en dat daardoor praten, nadenken en onthouden niet goed tegelijkertijd gaat. Juist in belangrijke situaties gaan de hersenen vaak tegenwerken.
Om in adviessituaties deze cirkel bij de gesprekspartner te doorbreken benoemt Schenk zes dieren als symbool voor gedrag waarin één gedeelte van de hersenen de overhand heeft en hoe er mee om kan worden gegaan. Doordat de zes symbolen telkens terugkeren, brengen zij structuur aan in het verhaal en wordt het makkelijker datgene wat je gelezen hebt uiteindelijk te herkennen in de praktijk.
In het tweede gedeelte van het boek maakt de auteur, door dieper in te gaan op denkstijlen, verder duidelijk dat mensen op verschillende manieren denken.
Tot slot mis ik een afsluitend hoofdstuk waarin alles samenvalt en met een koppeling tussen de werking van het brein, effectiever adviseren en luisteren. Het is voor mij niet duidelijk waarom de auteur ervoor gekozen heeft om specifiek adviesgesprekken als voorbeeld te nemen. De theorie geeft meer inzicht in de werking van de hersenen, geheugen, emoties en denken en zal ook van pas komen tijdens functioneringsgesprekken, beoordelingsgesprekken of communicatie in het algemeen.
De titel van het boek zet mensen naar mijn mening op het verkeerde been. De ondertitel: 'Een kwestie van luisteren' kan naar mijn mening beter vervangen worden door 'Inzicht in het brein' omdat het veel beter de inhoud van het boek weergeeft.
'Effectief adviseren' geeft je inzicht in het brein van je gesprekspartner en vergroot tevens je inzicht over jezelf en je eigen manier van denken. De kans is zeer groot dat je, na het lezen van dit boek, tijdens of na afloop van een gesprek zaken herkent. Eerste voorwaarde om vervolgens te proberen er iets mee te doen.