Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Semco in de polder

I

Richard Lannoye | 24 oktober 2017

n Semco in de Polder beschrijft Allard Droste op boeiende wijze hoe hij bij een traditioneel geleid bedrijf in korte tijd een omslag wist te bewerkstelligen van een sterk gecontroleerde organisatie naar een open cultuur.

Een cultuur waarin door het geven van vertrouwen aan het team en medewerkers betere prestaties konden worden bereikt en bovenal meer plezier in het werk. “Weg met de structuur; volg de droom en richt het in zoals je zelf het liefst zou werken”, is het credo. Aan de hand van eenvoudige principes en praktijkvoorbeelden legt Droste uit hoe deze omslag door iedere manager bereikt kan worden.

Hoe je de vaste structuur los kunt laten en anders kunt gaan werken
Met Semco in de Polder heeft Allard Droste een interessant boek geschreven over hoe je als manager de omslag kunt maken van een traditioneel strak geleide organisatie naar een open cultuur; hoe je de vaste structuur van je bedrijf los kunt laten en hoe je anders kunt gaan werken. Hij laat zien hoe dit aan de hand van zijn ervaringen bij een metaalbewerkingsbedrijf heel eenvoudig kan. De basis van alles is het geven van vertrouwen aan medewerkers. Daar is volgens Droste lef voor nodig. Droste’s boek is geinspireerd op de filosofie van Ricardo Semler, eigenaar en CEO van het Braziliaanse Semco, dat in de jaren 80 al een soortgelijke opzienbarende omslag realiseerde.

Het begint volgens schrijver Droste allemaal met het hebben van een droom samen iets te bereiken.
De droom leidt tot een doel en het doel tot de uitvoering. Essentieel daarbij is dat je je droom al beleeft alsof deze is al is uitgekomen. Dit noemt de auteur de ‘Droste blik’. Je moet hierbij durven niet te beperkend te denken. De droom werkt als een soort magie en het delen ervan met je team als een krachtige energiebron.

Belangrijk daarbij is ook niet-gemotiveerde medewerkers mee te krijgen. Of zij gemotiveerd zijn of niet ligt doorgaans aan de organisatie en het management. Het is daarom aan de manager om drie stappen te volgen om van de medewerkers ook echte medeondernemers te maken:
Stap 1: het geven van vertrouwen (zonder vertrouwen verandert er niets).
Stap 2: het geven van verantwoordelijkheid (om eigen wensen en ideeen uit te voeren).
Stap 3: kom weg uit de inhoud; managers moeten meer sturen en coachen; meer faciliteren dus!

Bij een veranderingsproces dien je rekening te houden met de groep ‘klagers’, de ‘toppers’ en de grote middengroep. Richt je energie vooral op de toppers, die de middengroep vanzelf zullen meenemen en de klagers dan vanzelf zullen corrigeren. Hierdoor groeit de motivatie, het plezier in het werk en komt het goede resultaat als het ware vanzelf boven drijven.

Bij veranderingen ontstaat altijd veel onzekerheid; daarom pleit Droste voor kleine stappen voorwaarts. Te grote veranderingen ineens kosten immers niet alleen veel tijd en energie, maar zijn ook risicovol. Het eerste resultaat is niet meteen zichtbaar. Bovendien moet men waken voor een te grote interne focus, welke ten koste zou kunnen gaan van de klant. Daarom: houd het eenvoudig.

Het lijkt moeilijk om je medewerkers te veranderen, maar volgens Droste is het eigenlijk simpel: sleutel ligt in het geven van vertrouwen. Wordt het dan chaos? Nee, de oplossing zit hem in het delen van de droom met medewerkers en de gevolgde betrokkenheid. Daarvoor krijg je sociale controle terug; men controleert elkaar en dat is een enorme kracht die loskomt.

Prijs sterke eigenschappen en vier successen
Mensen willen graag werken waar successen worden geboekt en waar die ook worden gevierd; daarmee creëer je plezier in het werk en trots.
Beoordelingsgesprekken op basis van functieprofielen zijn volgens Droste totaal overbodig; een goede manager weet wat er leeft onder zijn mensen en heeft als een coach dagelijks contact met hen. Hij focust daarbij vooral op de sterke eigenschappen.
Hij is ook een sterk voorstander van het afschaffen van privileges van de baas; je moet als manager het goede voorbeeld geven.

Zonder plezier in het werk wordt er geen goed resultaat bereikt. Droste draait het zelfs om; voorop staat plezier in het werk en dan volgt vanzelf een goed resultaat. Dit betekent geen ongelimiteerde vrijheid. Het gaat om de juiste mensen op de juiste plek; de medewerker heeft dan plezier in het werk als hij goed wordt ondersteund en begeleid.

Droste komt tot de volgende fundamentele gedachte:
Samensturing met je team zorgt voor sociale controle, die zoveel sterker en efficiënter is dan structuur van bovenaf. Dit levert de volgende grote voordelen op:
1) het resultaat uit de groep is beter
2) de snelheid gaat omhoog
3) meer flexibiliteit - iedereen kan zoveel meer
4) verantwoordelijkheidsgevoel gaat omhoog en geeft meer plezier
5) minder dure managementtijd
6) interne politiek is vrijwel afwezig

Het is hard werken aan een cultuuromslag, zo concludeert Droste. De manager moet constant het goede voorbeeld geven en durven het eenvoudig te houden.

Zeker een boek met een belangrijke boodschap
Dit boek is door de auteur bedoeld voor alle managers en ondernemers en zelfs voor alle medewerkers.
Het is naar mijn oordeel een zeer gedurfde visie op het management, waarvan de realisatie met name afhangt van het charisma en sociale vaardigheden van de leider. Daar kan zeker aan worden gewerkt, zo leert ook mijn ervaring; dit boek bevat zeer waardevolle gedachten, bouwstenen en tips voor velen om hun managementstijl en cultuur aanzienlijk te verbeteren.
Hulde aan Droste voor zoveel lef en voor zijn frisse, vernieuwende boodschap.

Over Richard Lannoye

Richard Lannoye is consultant en interimprofessional met meer dan 30 jaar ervaring in marketing en sales. Hij is eigenaar van Lannoye Management.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden