Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Artikelen schrijven voor professionals

Desiderius Erasmus zei het al: 'Het verlangen om te schrijven groeit met het schrijven.' Een mooie uitspraak. Velen schrijven voor hun werk, privé of voor de vereniging. Ook professionals schrijven regelmatig artikelen. In vakbladen, tijdschriften en kranten. Maar hoe schrijf je nu een goed artikel voor een vakblad? U wilt dit bijvoorbeeld als professional publiceren, maar merkt dat het schrijven van een artikel nog een hele opgave is. Marc Draijer reikt u in 'Artikelen schrijven voor professionals' een werkmethode aan om op een efficiënte manier tot een goed opgebouwd en aantrekkelijk artikel te komen.

Jaap Hollaar | 8 april 2008 | 1-2 minuten leestijd

Wie voor zijn gasten een goede maaltijd op tafel zet, bereidt die terdege voor. De kok zoekt in een paar kookboeken, schrijft het een en ander op en gaat dan aan de slag in de keuken. Stap voor stap dus. Zo geeft ook de auteur zijn visie op een goed schrijfproces. Schrijven werkt namelijk net zo: wie de lezer wil behagen met zijn 'leeskost', doet er goed aan om te werken volgens een aantal vaste stappen. 

De succesfactoren voor een goed artikel zijn:

- de inhoud: deze moet juist zijn en interessant:

- de stijl: aantrekkelijk en vlot geschreven;

- de opbouw: een logische structuur en goed te volgen;

- de verzorging: een verzorgde tekst zowel wat betreft de spelling als de vormgeving.

Uitgebreid komen deze punten aan de orde. De auteur maakt gebruik van boeiende inleidingen. Zo begint hoofdstuk 3 met de vergelijking van een wandelvakantie in de bergen. Op grond van ervaring, conditie en interesse wordt een bepaald gebied gekozen en het begin- en eindpunt van de reis. Met andere woorden: er wordt een tekstplan gemaakt. U weet waar u heen wilt, maar de weg ernaartoe ontbreekt nog.

Drie manieren voor het bepalen van een route worden aangereikt: de mindmappingmethode, de vraag&antwoordmethode en het piramideprincipe. De auteur schetst de methoden uitvoerig, zodat u kunt kiezen voor de methode die voor u het meest geschikt is. Nu denk ik dat dit ook afhangt van het onderwerp en niet alleen van de eigen voorkeur.

Verder volgen er adviezen over journalistiek schrijven, titels, intro's en het herschrijven. Een uitgebreid literatuuroverzicht biedt verdere mogelijkheden. Het kleine handzame boekje biedt veel informatie in notendop. Geschikt voor adviseurs, consultants, beleidsmedewerkers en een ieder die een artikel wil publiceren. De behandelde zaken zijn wellicht bekend, maar worden verfrissend, schematisch gebracht en duidelijk op een rij gezet.

Over Jaap Hollaar

Jaap Hollaar MBA is Hoofd Stafbureau Facilitaire Zaken bij het Intergemeentelijk Samenwerkingsverband Goeree-Overflakkee (ISGO) en heeft zijn MBA behaald bij Business School Nederland te Buren.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden