Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Coachen op competentieontwikkeling

Competentieontwikkeling is een veel gehoord maar vaak ongrijpbaar begrip. Menig manager of medewerker vraagt zich af hoe hij competenties moet opvatten en toepassen. In een handzaam en praktisch boekje geven Marijke Lingsma en Marcel Scholten uitleg over het begrip competenties en tips voor het coachingsgesprek over competenties.

Jan Boerstra | 12 mei 2009

Op de titel afgaand hebben we te maken met twee populaire onderwerpen op het gebied van management- en medewerkerontwikkeling: coachen en competenties. Ook de combinatie van coachen op competentieontwikkeling is voor de hand liggend. De praktijk leert dat het benoemen van competenties nog wel gaat, maar dat het aanleren en toepassen van competenties lang niet eenvoudig is. Dit zien we onder meer op scholen, waar het invoeren van competentiegericht onderwijs moeizaam van de grond komt. Voor het ontwikkelen en toepassen van competenties is goede en praktische coaching dan ook geen overbodige luxe. Marijke Lingsma en Marcel Scholten hebben dit al in 2001 onderkend toen de eerste druk van hun boek 'Coachen op competentieontwikkeling' verscheen. Het is met name bedoeld voor managers die individuele medewerkers of teams willen ondersteunen bij het aanleren van organisatiegebonden competenties. Nu is er een 6de gewijzigde druk verschenen waarin de auteurs nieuwe inzichten op het gebied van competentieontwikkeling hebben verwerkt. Aan de hand van een achttal gefingeerde casussen presenteren de auteurs diverse handvatten en gesprekstechnieken voor het begeleiden van medewerkers op hun competentieontwikkeling. Centraal daarin staat het ijsbergmodel van McClelland. Dat model legt een relatie tussen de zichtbare kwaliteiten van medewerkers, de kennis en vaardigheden, en het onder de oppervlakte verborgen liggende zelfbeeld, motieven, eigenschappen en normen en waarden. In iedere casus illustreert het ijsbergmodel waar het gesprek over concrete zaken gaat en waar de manager te maken heeft met onderliggende eigenschappen of normen van de medewerker. Over de diverse casussen verspreid komen competenties als klantgerichtheid, ondernemerschap, initiatief en relationele sensitiviteit aan bod. Doordat de gesprekken tamelijk uitvoerig en gedetailleerd zijn beschreven, en gelardeerd zijn met reflectieve opmerkingen van de auteurs, gaan kennisoverdracht en het leren van de lezer hand in hand. Praktisch is ook de systematische opzet. Naar aanleiding van elk voorbeeldgesprek volgt een uitleg of een toelichting over de technieken of aspecten die aan bod zijn geweest, zoals het gebruik van 360 graden feedback, de STAR-methode, de ontwikkelingstappen in competentieontwikkeling en hoe je competenties in het coachingsgesprek al kunt inschatten en oefenen. Ook benoemen de auteurs consequent de valkuilen waar je als begeleidende manager voor moet waken. Of het is om de thematiek toegankelijker te maken of om de leesbaarheid te vergroten, helaas hebben de auteurs gemeend hun boekje te moeten doorspekken met populair taalgebruik. Zo hebben de coach en gecoachte het in de voorbeeldgesprekken over hun 'CoCo-gesprek' en 'CoCo in de groep'. CoCo staat dan voor coachen op competentieontwikkeling. Ook stuiten we regelmatig op tenenkrommend taalgebruik als 'Met een snel gesprek ga je op je bek!', 'Het gesprek gaat helemaal swingen' en 'Lekker zelf onthouden'. Maar wie dat voor lief neemt heeft met 'Coachen op competentieontwikkeling' een goede gids om als manager met de begeleiding van competentieontwikkeling aan de slag te gaan. Vooral voor de leidinggevende die nog weinig vertrouwd is met het onderwerp competenties biedt het een goede ondergrond en een ruim aanbod aan startmateriaal om mee aan de slag te gaan.

Over Jan Boerstra

Jan Boerstra is senior organisatieadviseur en projectleider bij de provincie Flevoland.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden