Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Funky business

Wink

Jaap Peters | 8 januari 2001

elen en sex zijn de dingen die ons bloed sneller doen stromen. Directe bevrediging is gewoon. Tegenwoordig werken mensen om rijk te worden, om plezier te hebben, om nieuwe mensen te ontmoeten, om nieuwe steden te zien, om gezien te worden, om zichzelf te ontwikkelen of wat dan ook. Maar ze werken niet langer uit moreel plichtsbesef. Werk wordt niet meer geaccepteerd als goed. Tegenwoordig huren mensen organisaties, in plaats van dat organisaties mensen huren. Ooit waren het Martin Luther King, Kennedy en Marx die ons dromen brachten. Nu zijn het Dell, Gates en Covey. De sensationele maatschappij eist van ons dat we onze concurrentie baseren op gevoelens en fantasie. Zakendoen is geen wetenschap. Het is gewoon geld verdienen. Het is een kwestie van bits, brein en een merk hebben. Merken zijn de valium van onze ziel. Dus kom op, verras ons, verbijster ons en verleid ons. De wereld is toneel. Ethiek is trouwens ook een krachtig concurrentiemiddel ("we doen het ook voor het milieu"). We geloven niet meer in God, maar in onze eigen onsterfelijkheid (Emile Zola, 1886). De bovenstaande zinnen zijn geciteerd. 'Funky Business' is een boek (158 bladzijden) dat me aanvankelijk geweldig irriteerde. Het lijkt een 'waardenloos' boek. Aan de andere kant beschrijft het wel precies de wereld zoals ik die vandaag de dag ervaar: winkelen (verlengde openingstijden, koopavonden en koopzondagen; winkelen tot je er bij neervalt) en sex (denk alleen al aan Monica & Clinton en de onevenredige aandacht daarvoor) spelen inderdaad een centrale rol is ons leven en meer dan we toe willen geven. Hoeveel mensen zijn geïnteresseerd in politiek, hoeveel burgers stemmen nog? Er zijn nog wel waarden, maar dat zijn de waarden van je stam: Greenpeace, Hells Angels, BMW, Nike, Madonna. Ridderstråle en Nordström, twee kaalgeschoren assistent-professoren aan de Hogeschool voor Economie van Stockholm, beschrijven zonder taboe hoe de zakenwereld vandaag de dag in elkaar steekt. En vervolgens geven ze een simpel recept om mee te doen: word funky! Funky business staat vooral voor diversiteit. Ga voor extreem, voor risico's, voor regels overtreden, voor nieuwe regels maken, voor de toekomst creëren. Dat is je enige kans om in deze gekke wereld (de Paus maakte een rap-CD: Abbà Pater, de EO maakt inmiddels documentaires met Endemol) te overleven. Wat telt is: aandacht trekken. Denk niet in termen van goed of fout. Wat is, is. Irrelevant zijn, is een veel groter probleem dan inefficiënt zijn. "Its better to burn out than to fade away (de tekst is van Neil Young en de praktijk van Herman Brood). Je voelt je als lezer al snel door het boek opgejaagd. Als je al geen last van stress had dan krijg je het hier wel van. Het boek is verdeeld in zes hoofdstukken: Het funky tijdperk, De kracht van funk, Het funky dorp, Funky Inc., Funky jij en tenslotte Het funky gevoel. Het is geen wetenschappelijke boek, maar kent wel een logische opbouw van macro (wereld) via meso (organisatie) naar micro (ik en mijn gevoel). Er zit de nodige herhaling in, veel dagelijkse voorbeelden en men spreekt zichzelf regelmatig tegen. Maar ook dat hoort bij een funky boek: er zijn meerdere waarheden. De moskee staat tegenwoordig immers ook naast de kerk. Het boek heeft ook veel bijzondere cijfertjes en one-liners met verwijzingen, die geschikt zijn voor de quiz ''Wat is waar?" Een paar voorbeelden: hoe zwaar is het menselijk brein (1,3 kilo), hoeveel minuten praat een vader met zijn kind per dag (zes, in de jaren zestig was dat nog 45 minuten), waarom is de Jerry Springer Show zo succesvol (de kijkers voelen zichzelf normaal en worden daardoor gerustgesteld), waarom laten bedrijven dikke rapporten schrijven door dure consultants (de rituele Prozac van het bedrijfsleven), hoeveel commercials ziet de Amerikaan per dag (247), hoeveel procent van de bevolking van Californië eet zonder mes en vork (40% eet staand met de vingers), vroeger was de drijvende technologiekracht de bewapeningsindustrie, wat is het nu (de computerspelletjes industrie), hoeveel Amerikaanse soldaten tijdens Dessert Storm waren afgestuurd aan een universiteit (99,3%, tijdens de Vietnam-oorlog was dat 15%). Die laatste twee voorbeelden zijn toch wel hoopvol. Philips heeft een achterstand wat betreft Sony's Playstation 2: integreer DVD, CD, MP3, Internet en de Spelletjescomputer. Laat Holland Signaal en Fokker Space de spelletjes maar ontwikkelen. Ruimen we een berg gevaarlijke industrie op en ruilen we letterlijk wapens in voor speelgoed. En oorlogen kunnen we tegenwoordig af op de B-BOX van Philips. Funky toch? Het boek lijkt me geschikt voor kennismanagers (ik leg dat door ruimtegebrek nader uit op onze eigen website www.overmars.nl (onder Vanwoodman Institute), nieuwe economie haters & adepten en managers die het gevoel hebben dat ze de boel onder controle hebben (want dan ga je niet hard genoeg). Surf eens naar www.funkybusiness.com om de schrijvers 'live' te horen en zien. Blijf het knagende gevoel dat de wereld aan 'funky' ten onder gaat. Wat is, is.

Over Jaap Peters
Jaap Peters (bedrijfskundige) is auteur van de bestseller Intensieve menshouderij, veelgevraagd spreker over Rijnlands organiseren en organisatie-activist bij DeLimes organisatieontwikkeling. Hij is initiatiefnemer en medeoprichter van het kwartaalmagazine Slow Management.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Jonas Ridderstråle, Auteur 2749
Funky business

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden