Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Het leiderschapsboek

In 'Het Leiderschapsboek' beschrijft auteur Mark Anderson in staccatovorm en in tien delen (die weer onderverdeeld zijn in 4 tot 8 hoofdstukken) wat er zoal voor nodig is om een effectieve leider van een team te zijn of te worden. 'Het Leiderschapboek' is slechts een leidraad en geen gedetailleerde bibliografie. De thema's in zijn boek zijn niet onderbouwd met uitgebreid eigen onderzoek, maar zijn gebaseerd op lessen uit de praktijk van een ervaren manager.

Louis Thorig | 19 juli 2011

'Het Leiderschapsboek' bevat wijze lessen uit de praktijk van Mark Anderson, die als directeur Global Strategy and Business Development verbonden is aan de uitgeversmaatschappij Pearson International en meer dan twintig jaar ervaring heeft in het leidinggeven aan bedrijven in Londen, Hongkong en Maleisië. Anderson maakt daarnaast veel gebruik van nuttig referentiemateriaal om zijn inzichten te onderbouwen. Zijn overzichtelijke boek vertoont gelijkenis met een handig en praktisch kookboek om iemands leiderschapskwaliteiten verder te ontwikkelen. 'Het Leiderschapboek' biedt geen regels voor management en beschrijft geen nieuwe revolutionaire managementtheorieën, het reikt slechts manieren aan om prestaties te verbeteren door middel van het maximaliseren van prestaties van mensen door hun eigen unieke waarde te respecteren. Inzichtelijke en tot de verbeeldingsprekende praktijkvoorbeelden ontbreken helaas. Het ontbreken hiervan is niet bevorderlijkheid om de nieuwsgierigheid van de lezer op te wekken. Daarom is het mijns inziens geen boek om in een adem uit lezen maar meer geschikt als praktisch naslagwerk om kennis te nemen van leiderschapsthema's die een lezer relevant vindt voor zijn eigen werk als leidinggevende. Elk deel behandelt een apart thema. Enkele thema's die mij het meest aanspraken waren: deel 1 – Jij als leider, deel 2 - Visie en strategie: de mantra van een leider; deel 3 - Je leiderschapsteam, deel 5 - De weg naar ultieme prestaties en deel 7 – Marketing: marktleider zijn. De hoofdstukken zijn allemaal in dezelfde volgorde gerangschikt. Een korte beschrijvende inleiding met een steraanduiding moet het belang aangeven van elk onderwerp. Dan volgen de paragrafen: welk doel bereik je ermee, in welke context moet je het onderwerp plaatsen, wat is de uitdaging om het goed te doen, hoe maak je het onderwerp tot een succes, welke maatstaven moet je hanteren voor succes, wat zijn je valkuilen die je als leidinggevende van een team moet omzeilen en ten slotte een praktische checklist als samenvatting van de belangrijkste strategieën. De strakke en dezelfde terugkerende rubricering van elk hoofdstuk verhoogt wel de eentonigheid van het boek. 'Het Leiderschapsboek' is mijns inziens niet meer dan een handige, weliswaar complete, gereedschapskist voor (aankomende) leidinggevenden. Wel handig om te hebben!

Over Louis Thorig

Louis Thörig is verbonden als master- en bachelorthesisbegeleider aan de afdeling Organisatiewetenschappen, Faculteit Sociale Wetenschappen, Vrije Universiteit Amsterdam. Hij was tot 1 augustus 2011 werkzaam als global communications manager op het hoofdkantoor van IOI-Loders Croklaan (www.croklaan.com) in Wormerveer. Hij heeft zijn MBA behaald bij Business School Nederland, de Action Learning MBA.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden