Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

De grootste managementdenkers aller tijden

Talloze managementtheorieën zijn in de historie ontwikkeld, onderzocht en geïmplementeerd. In het boek 'De grootste managementdenkers aller tijden' worden onder redactie van Ian Wallis de bekendste managementdenkers met hun theorieën en de toepassing daarvan belicht. Achttien gastauteurs geven korte boekbesprekingen van de werken van deze managementdenkers. Wie waren deze denkers? Wat dreef hen? Welke impact hebben zij (gehad)? Dit maakte mij als startend organisatieadviseur razend nieuwsgierig, maar is dit hét boek voor een starter of een boek om opgedane kennis bij te spijkeren?

Peter Jansen | 2 januari 2013

Met een opleiding in commercieel- en communicatiegerichte richting heb ik onlangs een stap gemaakt in de organisatieadvies. Waar ik in ben beland is een grote kennisbank met managementtheorieën, managementgoeroes, maar vooral... allemaal andersdenkenden. Het leuke van 'De grootste managementdenkers aller tijden' is het lezen van een grote diversiteit aan managementgedachten. Het boek geeft hierin een brede aanblik met theorieën uit het verre verleden, naar het heden, tot de toekomst. Soms zeer gericht op de marketing (Ansoff, Porter), maar vaak op het managementdenken in het algemeen. Een voorbeeld van een managementdenker uit het verleden is Sun Tzu met zijn 'Art of war'. Hij managede zijn leger door de tegenstander te slim af te zijn door de inzet van de juiste tactiek en psychologie. Een managementdenker uit het heden is bijvoorbeeld Chris Anderson (er staan vele andere hedendaags managementdenkers in dit boek). De gedachte van Chris Anderson is de long tail, oftewel de verschuiving van omvangrijke markten voor grote groepen naar miljoenen nichemarkten. Het tegengestelde van het Pareto-principe (de 80/20-regel) dus. Bij het managementdenken voor de toekomst wordt ingezoomd op Tim Ferris, die meer een voorstander van de 80/20-regel is; niet in de productie, maar in de tijdsverdeling van het werk. Door in korte tijd effectiever te werken heeft hij meer tijd over (in 20% van de tijd, 80% van de belangrijkste taken uitvoeren). Het boek is volgens Ian Wallis uitgebracht voor wie te maken heeft met management of een managementopleiding volgt, met als doel om de kennis over de belangrijkste managementtheorieën te vergroten. Dit doen de gastauteurs door per managementdenker in te gaan op de bibliografie, de persoon zelf, waar de persoon om bekend staat, welke concepten hij uitdraagt, de concepten in de praktijk (destijds en in de huidige tijd) en de raakvlakken met theorieën van andere denkers. Mijns inziens is het bijspijkeren van kennis echter niet de juiste insteek van het boek, omdat de auteur bij elke managementdenker slechts beperkt ingaat op de theorieën. Hierdoor wordt niet altijd even goed uitgelegd wat deze theorieën inhouden en op welke manier je ze kunt toepassen, oftewel: de verdieping mist soms. Door dit gemis - mede doordat er veel managementdenkers in een relatief dun boek staan - is het voor een 'leek' moeilijk om bekend te raken met de theorieën en zich hier vervolgens in vast te bijten. Daarnaast gebruikt de auteur vaak lange zinnen, wat het lezen er niet gemakkelijker op maakt. Voor wie is 'De grootste managementdenkers aller tijden' dan wél een aangename aanvulling? Voor een studerende die wil kijken wat voor hem interessante theorieën zijn voor verdieping is het een leuk boek om te lezen, maar ook voor de ervaren manager die al bekend is met de materie. Voor de meer ervaren professional is het een leuke geheugensteun. Zoals gezegd: door het gebrek aan diepte zou ik het boek niet willen aanraden voor verdieping van opgedane kennis. Hiervoor gaat het boek mijns inziens te weinig in op de exacte succesfactoren en praktijkverhalen van de managementdenkers.

Over Peter Jansen

Peter Jansen is als organisatieadviseur werkzaam voor Quicken Organisatie Adviseurs. Door zijn wetenschappelijke (onderzoeks)achtergrond wordt hij bij 360test.nl - het testcentrum van Quicken - ingezet, waar hij als testexpert werkt aan het ontwikkelen en uitvoeren van tests, en het analyseren en opstellen van onderzoeks- en testrapportages. 

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden