Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Kuddegedrag in crisistijd

Kuddegedrag. Hoewel veel managers zich van dit woord distantiëren, blijkt dat ze dat vergeten zodra ze in een panieksituatie komen. Menig manager pocht met zijn zogenoemde lenen.nl-status. Of laat vaak het woord aandelen vallen in gezelschap en geeft af op de Balkenende-norm. 'Nee, voor dat bedrag kom ik mijn bed niet uit' heb ik menig manager horen verkondigen. Bioloog Patrick van Veen heeft voor deze managers het handige boekwerkje 'Kuddegedrag in crisistijd' geschreven. Want wat blijkt. Deze grootsprakige alfamannetjes slaan toch ook echt met de rest van de kudde op de vlucht als het echt spannend wordt.

Peter Vermeulen | 28 juli 2009

De media zocht vanaf het begin van de financiële crisis Van Veen regelmatig op voor zijn analyse over het kuddegedrag van de Nederlandse bevolking. Dit tot zijn eigen verbazing. Patrick van Veen had zelf niet gerekend op deze aandacht aangezien hij bioloog is. Maar helemaal vreemd is het niet. Het grootste deel van zijn carrière was hij namelijk werkzaam als projectmanager bij een pensioenverzekeraar. Hierdoor liggen zijn roots dus zowel in de biologie als in de financiële dienstverlening. En dit blijkt de ideale combinatie te zijn om het kuddegedrag van de mens te analyseren, ook tijdens een crisis. Wat er gebeurt tijdens een financiële crisis heeft namelijk ook te maken met sociaal gedrag. Van Veen observeerde al jarenlang tijdens fusies en liquidaties van pensioenfondsen het gedrag van de mensen en is hierdoor een deskundige op dit gebied. Van Veen vangt 'Kuddegedrag in crisistijd' aan door de verschillen en overeenkomsten te beschrijven tussen een kudde gnoes, een troep apen en de mens. Dit doet hij, net als in 'Help, mijn baas is een aap!', op zijn eigen vermakelijke wijze. Lees en verbaas u. Indien u zichzelf nog niet herkent, gaat Van Veen een stap verder door het ontstaan van een kudde te beschrijven en de link te leggen met de mens als vreemdsoortige aap die afhankelijk van de situatie soms kuddegedrag vertoont. Essentieel hierbij is: wat maakt nu dat de mens een bijzondere aap is geworden? Van Veen geeft verschillende uitzonderlijke sociale ingrediënten die een doorslaggevende factor kunnen zijn voor uw gedrag. Voor het geval de voorgaande hoofdstukken nog niet confronterend genoeg waren voor u. Om een aantal redenen verandert de aap in ons in een hollende kudde gnoes. Patrick van Veen geeft vervolgens de ingrediënten voor het ontstaan van de financiële crisis in relatie tot het kuddegedrag. Waar ging en gaat het fout in soortgelijke situaties? In één woord vermakelijk is zijn analyse over graaigedrag. Ook hier komt de aap in ons – dus ook u - naar boven. Alfamannetjes breiden hun macht uit door te imponeren en te graaien naar voedsel en vrouwtjes. Ten wille van de voordelen voor de groep worden de misdragingen en privileges van dominante mannetjes en vrouwen namelijk geaccepteerd. Momenteel staan de kranten vol van het graaigedrag van managers. Van Veen verzuimt niet om de ook voor uzelf herkenbare graaigedragingen te benoemen. Er is geen ontkomen meer aan. Mocht u zich nog niet midden in de kudde bevinden, dan raad ik u aan om vooral door te lezen hoe de kudde te stoppen is. Van Veen geeft vier tegenhangers van de oorzaken voor ongecontroleerd kuddegedrag: 'de leeuw' weghalen, zichtbare veranderingen bewerkstelligen, leiderschap tonen en zorgen voor eenduidige signalen. Patrick van Veen is er wederom in geslaagd om de lezer te stimuleren naar het gedrag van de mens te kijken om te doorgronden wat er gebeurt. Indien u nog tijd over heeft tijdens uw vlucht, kan ik u 'Kuddegedrag in crisistijd' van harte aanbevelen. Al is het maar om te bepalen of u zich in de juiste kudde bevindt en de juiste kant op rent. Maakt u (nog) geen deel uit van een kudde? Neem dan een glas wijn, of een slok uit de plaatselijke poel, en neem deze vermakelijke doch zeer leerzame maar confronterende kost tot u.

Over Peter Vermeulen

Peter Vermeulen MBA is entrepreneur en CEO van OPHTECS Europe B.V. en schrijft recensies op persoonlijke titel. Hij is alumnus van Business School Nederland, de Action Learning MBA.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden