Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

De broedfactor

'De Broedfactor' van Peter Camp was afgelopen jaar genomineerd voor het Managementboek van het Jaar, en dat is terecht. Het boek is een aanrader voor managers en ondernemers die actief maatschappelijk betrokken zijn of willen zijn.

Louis Thörig | 4 juni 2010

De auteur van 'De broedfactor', Peter Camp, is in het dagelijks leven organisatieadviseur en managementdocent. Onze huidige samenleving is gekenmerkt door overmatige wet- en regelgeving, schaalvergrotingsprocessen, management waarbij alles in het teken van staat van efficiëntie, overnames, globalisering, internet, sociale netwerken, instroming van nieuwe Nederlanders, de Nederlandse identiteit is niet meer eenduidig, de kredietcrisis en haar nadelige gevolgen, ga zo maar door. Burgerschap, en dan vooral actief burgerschap, is als beleidsthema sterk in opkomst. Het is het nieuwste medicijn om maatschappelijke uitdagingen te lijf te gaan. In internationale context gaat het dan om 'citizenship', in Nederlandstalig gebied om burgerschap, eigen verantwoordelijkheid of normen en waarden. Volgens Camp heeft de maatschappij dringend behoefte aan mensen die zich niet afvragen wat we allemaal willen hebben of bereiken, maar die zich juist afvragen wie ze willen zijn en hoe ze door het leven willen gaan. Mensen die op zoek zijn naar spiritualiteit, nieuwsgierig zijn en antwoorden zoeken op vragen naar de zin van het leven. Niet de overheid, maar burgers zelf moeten bruggen slaan tussen elkaar en tussen burgers en overheid. Veel mensen willen hun verlangens en frustratie over hun organisatie en omgeving delen met anderen en omzetten in werkbare oplossingen. Ze vormen – bewust of onbewust – een broedplaats; een (virtuele) plek waar nieuwe, creatieve, innovatieve ideeën ontstaan over werk en samenleving. Volgens de auteur is een broedplaats een groep actieve mensen die gezamenlijk tot creatieve ideeën en oplossingen komen voor een algemeen gevoeld probleem. Broedplaatsen maken inmiddels deel uit van het organisatorisch en maatschappelijk krachtenveld. Maar in het bedrijfsleven zijn managers en bestuurders, vanwege hun sterke behoeften aan planning en controle, vaak niet gediend van dit soort vrijgevochten initiatieven. Maar de praktijk leert dat broedplaatsen juist helemaal niet negatief zijn, zoals managers en bestuurders dikwijls denken. Het is het mooiste wat er is, vindt Peter Camp, als medewerkers en burgers in beweging komen en gezamenlijk iets voor elkaar willen krijgen. Sterker nog: je zou het moeten stimuleren en faciliteren. In 'De Broedfactor' inspireert de auteur de lezer met praktijkvoorbeelden en interviews hoe je broedprocessen kunt faciliteren en consolideren. Jammer vind ik wel dat de auteur daar meer dan de helft van zijn boek aan besteedt. 'Broedplaatsen zijn belangrijk zijn voor elke organisatie', aldus Peter Camp. Het is een interessant boek wat past in de boekenkast van menig manager en bestuurder.

Over Louis Thorig

Louis Thörig is verbonden als master- en bachelorthesisbegeleider aan de afdeling Organisatiewetenschappen, Faculteit Sociale Wetenschappen, Vrije Universiteit Amsterdam. Hij was tot 1 augustus 2011 werkzaam als global communications manager op het hoofdkantoor van IOI-Loders Croklaan (www.croklaan.com) in Wormerveer. Hij heeft zijn MBA behaald bij Business School Nederland, de Action Learning MBA. In 2005 is bij Boom Onderwijs zijn boek 'Operationele communicatie' verschenen. Verder is Thörig amateurmusicus en radiopresentator bij de Concertzender.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden