Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

IJs verkopen aan eskimo's (Herziene editie)

Alhoewel de inhoud van 'IJs verkopen aan Eskimo's' niet echt vernieuwend is, geeft het wel een verfrissende kijk op het fenomeen overtuigingskracht. Pacelle van Goethem schetst op een leuke manier een ietwat ontluisterend beeld.

Sonja de Bruin | 24 mei 2013

We denken wel dat we nadenkende wezens zijn die rationeel door het leven gaan, maar de waarheid is anders. Wat wij denken dat een emotionele beleving is, is eigenlijk een fysieke beleving. Oftewel, hoe wij omgaan met een bepaalde situatie wordt voor een belangrijk deel door de basale hersenen bepaald en niet alleen door ons denkend brein. Op dit gegeven baseert de schrijfster haar Model van Invloed. Dit model bestaat uit 4 kwadranten met aan de x-as laag/hoog betrokken en aan de y-as ontspannen/verzet. In de hoofdstukken erna wordt ingegaan hoe je bijvoorbeeld van het het ene kwadrant naar het andere kunt komen. Het belangrijkste wat mij is bijgebleven van dit model is dat overtuigen alleen mogelijk is als iemand ontspannen is. Heel logisch, maar wel een eye-opener. Het boekje staat daarnaast vol met praktische tips om te overtuigen, waarbij Barack Obama, Mae West en de presentatoren van Top Gear regelmatig als voorbeeld dienen. Het is erg leuk geschreven en leest makkelijk weg. Het enige minpunt dat ik heb ondervonden is dat de structuur van het het boekje niet altijd even duidelijk is tijdens het lezen.

Over Sonja de Bruin

Sonja de Bruin is oprichter en eigenaar van Themis Consultancy. Themis Consultancy verleent diensten op het gebied van Quality Assurance en Process Improvement aan bedrijven die zich bezighouden met software- en/of systeemontwikkeling.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden