Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Menskracht

Het ontwikkelen en benutten van het talent van mensen is de komende jaren het belangrijkste strategische item voor organisaties. Organisaties beschikken vaak over een ongekend potentieel aan talent alleen missen leidinggevenden vaak de tijd en praktische handvatten om dit potentieel goed in te zetten ten behoeve van klant, organisaties en werknemer. Om menskracht tot bloei te laten komen, is een andere stijl van leidinggeven noodzakelijk. In 'Menskracht' geeft Kuipers vanuit zijn dagelijkse praktijk tips en tools voor een ieder die talent een warm hart toedraagt.

Richard van der Lee | 12 januari 2012

In het boek 'Menskracht' staat het talent van mensen centraal. Jan Kuipers beschrijft zijn beelden op dit gebied op een duidelijke en eenvoudige wijze. De onderwerpen variëren van menselijk gedrag en bijbehorende interactie, leiderschapsvaardigheden, ongeschreven wetten binnen organisaties tot visie- en strategieontwikkeling. Tussen de onderwerpen is een duidelijke samenhang zichtbaar en de rode draad van het boek is talent en de kracht van mensen om keuzes te maken. Een belangrijkste kapstok, waar diverse onderwerpen in het boek aan op worden gehangen, is de onderstaande omschrijving van Menskracht zoals beschreven door de auteur: 'Menskracht ligt in het benutten van individuele keuzevrijheid om te leven vanuit visie-discipline-passie-geweten.' Kuipers schrijft vanuit zijn jarenlange ervaring als adviseur en trainer op het gebied van brede veranderingstrajecten binnen organisaties, waarbij de basis ligt in het gedachtegoed de Franklin Covey Organisatie. De individuele mens staat met zijn of haar talenten altijd centraal. De 'theorie' over de rol van mensen binnen organisaties en gedrag van mensen (natuurwetten en paradigma's) wordt beschreven in de eerste vier hoofdstukken en vormt een prima opmaat naar de praktische handvatten die in daaropvolgende hoofdstukken staan omschreven. Die zouden over het algemeen bekend moeten zijn, maar het prettige van dit boek is dat bij de handvatten ook direct de koppeling naar de goed leesbare en begrijpelijke theorie wordt gemaakt. Wat positief opvalt, is dat de auteur het begrip 'vertrouwen' en afgeleide thema's als 'ruimte geven' en 'rekenschap' duidelijk terug laat komen in relatie tot het ontwikkelen van talent en organisaties. Zeker met de nieuwe generatie die nu op de arbeidsmarkt komt en ook gezien deze tijd van onzekerheid is dit de kern waar alles nu en de komende jaren om draait. Op dit gebied kan dan ook een slag worden gemaakt in de turnaround op het gebied van leiderschap. De auteur geeft diverse tips om te komen van een stijl van command and control naar een stijl waarbij de leider aandacht en ruimte geeft om talent tot bloei te laten komen. Het boek is niet direct vernieuwend en af en toe bekruipt het gevoel dat het een mooi verpakte reclame-uiting is van het boek 'De 8ste eigenschap' van Stephen R. Covey. Daarnaast zijn de interviews over het algemeen niet van toegevoegde waarde. Dit wil echter niet zeggen dat het boek niet van toegevoegde waarde is voor de bibliotheek van degenen die talent een warm hart toedragen. Het is namelijk zeer makkelijk leesbaar en gaat over relevante onderwerpen die hoog op de agenda staan binnen veel organisaties, namelijk talent en leiderschap. Het boek 'Menskracht' is voor een ieder die geloofd in het talent van mensen een aanrader om te lezen en met daarbij hopelijk het gevolg dat de lezers daarna op individueel en organisatieniveau overgaat tot handelen. Want waarom zou je wachten om het enorme aanwezige potentieel binnen organisaties tot bloei te laten komen?!

Over Richard van der Lee

Richard van der Lee werkt als ZAV'er (Zelfstandig Aanjager van Vervanging) onder de naam Visie op Talent en is daarnaast auteur van diverse managementboeken. Hij publiceert regelmatig artikelen en blogs op diverse websites in binnen en buitenland over de driehoek talentontwikkeling-Leiderschap-nieuwe organisatievormen. Hij is alumnus van Business School Nederland, de Action Learning MBA.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden