Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Maak er wat van!

Gedurende het lezen kwam bij mij continue de vraag naar voren 'wat vind ik van 'Maak er wat van!' van de auteur Joep Schrijvers en hoe omschrijf ik dit?'. Ik kom tot de volgende kernbegrippen; Mooi, eerlijk, authentiek, filosofisch, nuttig, toekomstgericht en vooral 'niet moeten maar willen'. Het boek zal niet iedereen aanspreken maar voor mij is het boek meer dan goed genoeg om een plek te krijgen in mijn boekenkast en in het najaar nog eens rustig door te lezen.

Richard van der Lee | 27 april 2012

Verwacht niet een vervolg op de eerder verschenen bestseller Hoe word ik een rat?. 'Maak er wat van!' is meer een beschouwende en vooral nuchtere kijk op de lastige situaties waar iedereen in zijn leven mee te maken heeft. De opbouw van is prima, waarbij veelvuldig een link wordt gelegd met voorbeelden uit de kunstwereld. De stijl van schrijven is voor mij prima maar soms wat 'zwaar'. Dit zal niet iedereen aanspreken. Waar de auteur over schrijft is gewoon de naakte werkelijkheid en niets is zo confronterend als het kijken in de spreekwoordelijke spiegel. In het boek gebruikt de auteur begrippen als briloceren, het bespelen van toeval, tijd omvormen tot bondgenoot, het herdefiniëren van situaties indien dit nodig is, als kapstok voor het omgaan met lastige situaties. Hij gebruikt hierbij praktische voorbeelden uit zijn eigen privé-leven, maar ook uit zijn werkende bestaan. De vrolijke en vooral eetbare tips komen voort uit recepten die passend zijn bij de diverse thema's. Ik ga de Blue Chicken zeker nog een keer proberen. Zaken die opvallen in het boek zijn er meer dan voldoende. Gejaagdheid die ontstaat door de veelheid aan keuzes terwijl er sprake is van een beperkte tijd is een mooi voorbeeld. Hier hebben hordes met werknemers en vooral veel 'managers' op dit moment last van en dit zorgt voor serieuze problemen met betrekking tot de work-life balance. Zeker wanneer organisaties nog zijn ingericht op het industriële tijdregime, zoals door de auteur wordt beschreven. Overigens ben ik van mening dat een verkapte vorm van dit tijdregime feitelijk nog steeds binnen veel meer organisaties en branches dominant is. Het digitale tijdregime is voor veel organisaties eigenlijk nog een utopie, waarvoor de oorzaak ligt in cultuur, structuur en vooral traditioneel leiderschap. Instrumenten zoals het nieuwe werken en vrolijk gepimpte cijfers uit medewerkerstevredenheidsonderzoeken kunnen dit niet verbloemen. Ook aan het begrip briloceren wordt door de auteur ruimschoots en op een boeiende wijze aandacht gegeven. Gevolg van standaardiseren en procesupgrading is dat feitelijk alle creativiteit uit mensen wordt gedreven en organisaties zichzelf, de klanten maar vooral de werknemers te kort doen. Resultaat is dat mensen niet meer buiten de gebaande paden durven te treden en dat talent met creativiteit en ondernemerschap zijn kansen gaat zoeken buiten de organisatie. Dag 'kans op verandering'! Feitelijk is het format voor deze recensie tekort om de zaken die mij zijn opgevallen te beschrijven. Ik heb persoonlijk een aantal zaken geleerd en nieuwe denkbeelden opgedaan. Kortom, het boek is voor mij van toegevoegde waarde. Leesadvies: Naar mijn gevoel zal het boek geen bestseller worden, zoals het eerdere boek van Joep Schrijvers, maar bij mij heeft hij de juiste snaar geraakt. Het boek is een absolute aanrader voor een ieder die iets positiefs van zijn leven wil maken en lastige situaties niet uit de weg wil of kan gaan. Het komt bij mij dan ook definitief in de boekenkast te staan.

Over Richard van der Lee

Richard van der Lee werkt als ZAV'er (Zelfstandig Aanjager van Vervanging) onder de naam Visie op Talent en is daarnaast auteur van diverse managementboeken. Hij publiceert regelmatig artikelen en blogs op diverse websites in binnen en buitenland over de driehoek talentontwikkeling-Leiderschap-nieuwe organisatievormen. Hij is alumnus van Business School Nederland, de Action Learning MBA.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden