Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Door bijwerkingen heen kijken

LinkedIn. Wat moet je ermee vragen veel mensen zich af. Je accepteert gemakshalve de invitaties, maar tot serieuze business leidt het zelden. Daar ga je toch anders over denken, na het lezen van het boek Hoe LinkedIn nu ECHT gebruiken. Achterover hangen is niet genoeg, leert auteur Jan Vermeiren.

Ronald Buitenhuis | 29 juni 2009 | 2-3 minuten leestijd

‘Barack Obama is nog maar twee stappen verwijderd’. Of zinnen van soortgelijke strekking krijg je dan op de LinkedIn site. Dat doet de wenkbrauwen fronsen over het nut van zo’n netwerk. Of al die recommendations… Die zijn toch geschreven door vrienden en bekenden? In termen van medicijnen: het zijn bijwerkingen. Die komen nu eenmaal voor. Het echte medicijn werkt namelijk wel. Wie het boek Hoe LinkedIn nu ECHT gebruiken leest, raakt daar toch wel van overtuigd. Het maakt duidelijk dat je er met een profiel aanmaken niet bent.

Natuurlijk het is handig om ‘zichtbaar’ te zijn. Mensen die jou hebben gesproken en eens willen kijken wat voor een vlees ze in de kuip hebben, kunnen met zo’n profiel een idee krijgen. Maar de echte relevantie van LinkedIn begint pas als de gebruiker niet in de leunstoel achterover hangt in afwachting van nieuw business. Nee, je moet er wat voor doen. Wie zaken wil doen met pakweg AkzoNobel, maar daar niemand kent, kan op LinkedIn op zoek naar mensen die wel een relatie hebben met iemand in dat bedrijf. Het boek leert ons namelijk dat het niet om de eerste schil gaat, je directe contact, maar vooral om de tweede schil. Mensen die je dus verderop in het netwerk tegenkomt. Via hen kom je soms op plekken waar je nooit aan gedacht had. En anders kun je ook aan het werk gaan in de (discussie)groepen die er zijn. Mensen die actief zijn in eenzelfde werkgebied als jij. Door te participeren maak je je ook hier zichtbaar.

Volgens Vermeiren is dat belangrijk omdat je eerst moet geven, en pas later kunt ontvangen. Je moet niet denken dat iedereen jou benadert. Nee, door een netwerk te maken, ontstaat een relatie die op termijn pas uitbetaalt. Het is een salestool voor de lange termijn. Het is dus belangrijk om niet te wachten met het opbouwen van een netwerk, maar vroegtijdig aan de slag te gaan. ‘Wie LinkedIn pas gaat gebruiken op het moment dat er crisis uitbreekt, is echt te laat’, doceert Vermeiren. Nuttig advies in een tijd dat de recessie hard toeslaat.

Het boek is een soort handboek LinkedIn geworden. Vol met tips hoe je er mee om moet gaan. Belangrijkste tip: formuleer een doel. Als je geen doel hebt, zal LinkedIn je vermoedelijk ook niet veel opleveren, concludeert Vermeiren.

Zolang Barack Obama nog als potentieel contact wordt genoemd, zal er misschien nog scepsis zijn rondom LinkedIn. De aanname dat het over tien jaar echter hét medium is om contact te komen met potentiële klanten, lijkt echter een reële. Kortom: geen weggegooid geld om je eens in de materie te verdiepen. Het boek ‘Hoe LinkedIn nu ECHT gebruiken’ is daarvoor een goed begin.

Over Ronald Buitenhuis

Ronald Buitenhuis is freelance journalist.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden