Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Menskennis voor managers

De arts die promotie maakt tot afdelingsmanager, de promovendus die furore maakt als decaan of de krantenjongen die doorgroeit tot CEO. Veel werknemers komen vroeg of laat terecht op posities waarin ze leiding geven aan mensen, terwijl ze tot dan toe wellicht alleen gericht waren op de inhoudelijke kant van hun werk. Dat dit in de praktijk niet altijd even eenvoudig blijkt te zijn, moge duidelijk zijn. Voor al deze toekomstige managers maar ook voor alle nieuwsgierigen die al manager zijn, hebben Sasja Dirkse-Hulscher, Angela Talen 'Menskennis voor managers' geschreven.

Edward Gilding | 20 januari 2010 | 2-3 minuten leestijd

In het boek, dat de pakkende ondertitel 'Handboek voor het begrijpen en beïnvloeden van gedrag' heeft, beschrijven Sasja Dirkse-Hulscher en Angela Talen het menskennismodel. Dit model is gebaseerd op de drie universele principes van Human Dynamics van Sandra Seagal en David Horne, namelijk het mentale (M), emotionele (E) en fysieke (F) principe.

 Elk mens beschikt over alle drie deze principes, of kwaliteitsgebieden, zoals Dirkse-Hulscher en Talen ze noemen. De volgorde van deze kwaliteitsgebieden (bijvoorbeeld EMF of MFE) bepaalt niet alleen onze stijl van communiceren, maar ook onze stijlen van leidinggeven, informatie verwerken en leren. Een persoon met bijvoorbeeld de voorkeurstijl emotioneel - mentaal - fysiek staat erg open voor contact met anderen maar heeft echter moeite met afmaken en presteert minder wanneer hij alleen werkt. Met dit model zijn alle mensen onder te verdelen in zes voorkeurstijlen. Voor elk van de voorkeurstijlen geven de auteurs vervolgens gedetailleerd aan hoe je ze herkent, hoe je het beste met ze werkt en hoe het type mens zichzelf graag ontwikkelt.

Naast uitleg hoe je leiding geeft over de verschillende voorkeurstijlen, geeft het boek ook advies; voor het benutten van het model voor je eigen leiderschapstijl en voor samenwerken in teams. Daarnaast bevat het praktische nuttige tips over het communiceren via mail en telefoon. Lezers die al enige theoretische kennis hebben over het gedrag van mensen, zullen niet heel veel nieuws vinden in dit boek. De auteurs draaien er dan ook niet omheen dat ze veel lenen van de bestaande theorie over Human Dynamics. Voor de startende manager kan dit boek frisse inzichten bieden over menskennis. Een drempel is wel dat deze managers tijd moeten steken in het positioneren van mensen op hun voorkeurstijl. Het is te hopen dat de lezer deze moeite neemt, want dit boek biedt vele interessante inzichten die bruikbaar zijn in uiteenlopende situaties. Wat daarbij erg helpt, zijn de vele gedetailleerde beschrijvingen en overzichten van de verschillende voorkeursstijlen. Hierdoor is het boek zowel als eerste inzage, als bij wijze van naslagwerk nuttig. Het enthousiasme van de auteurs en originele schrijfstijl dragen bij aan de leesbaarheid. Een laatste open vraag blijft nog wel: welke impact heeft dit model gehad in de praktijk? Zeker met de geclaimde jarenlange ervaring van de auteurs zou dit erg leerzame en bruikbare cases kunnen opleveren. Kortom: een erg leuk en leerzaam boek om inzichten te verkrijgen in mensen en hun gedrag. Waarbij gezegd moet worden dat dit boek niet alleen voor toekomstige managers hulpvol zal zijn, maar zeker ook voor alle andere functies waarin met mensen gewerkt wordt. Want zeg nou eerlijk, is enige vorm van menskennis niet onontbeerlijk in elk vak? Mijn advies: doe er je voordeel mee.

Over Edward Gilding
Edward Gilding is adviseur bij Adviestalent. Hij benadert complexe situaties analytisch, creatief en resultaatgericht en krijgt daarmee ook andere mensen in beweging. Adviestalent leidt jonge talentvolle academici op tot breed inzetbare adviseurs en managers. Adviestalent is een initiatief van Twynstra Gudde.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Sasja Dirkse-Hulscher, Angela Talen
Menskennis voor managers

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden