Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Eckart's Notes

Eckart Wintzen (1939) is ondernemer en managementgoeroe, al noemt hij zichzelf liever een gesjeesde wiskundestudent. Wintzen richtte in 1976 BSO op; een dienstverlener in automatisering. Hij beschreef in 'Eckart's Notes' de oprichting, bloei en overname van BSO. Tegenwoordig is Wintzen eigenaar van Ex'tent, dat durfkapitaal levert voor 'groene' projecten. De belangrijkste les uit 'Eckart's Notes: 'je leert alleen écht, wanneer je fouten maakt.'

Gérard Hendriks | 30 januari 2008 | 2-3 minuten leestijd

Wintzen geeft in 55 hoofdstukjes tekst en uitleg over de 'celfilosofie' van zijn organisatie BSO/Origin en alles wat daarmee te maken heeft: communicatie binnen, tussen en met de cellen, het belang van de klant, directiebenoemingen, PR, de OR en vooral... de personeelsafdeling. Maar van dit laatste liever geen. Hij schrijft hierover: 'Ach, we halen ons soms zo veel ellende en kosten op de hals, gewoon omdat we er een afdeling voor hebben. Veel daarvan kunnen we ook zelf doen, of dóen we gewoon niet.'

Wintzen vindt het veel belangrijker dat medewerkers echte aandacht krijgen van de baas. Een half uur per maand: niet om te praten over de inhoud van het project (dat moet elders), maar om te praten over de kleine dingetjes die dwars zitten of het werk juist leuk maken. 'Neem er de tijd voor', aldus de auteur. En dat geldt ook voor dit anekdotisch en caleidoscopisch boek. Wintzen belooft niets te veel: ieder hoofdstukje bevat losse ideeën die in een aantekenboek (notes) zijn weergegeven.

De celfilosofie is de rode draad die het geheel bindt. Wintzen hanteerde voor BSO/Origin de celfilosofie. Hij splitste de organisatie in een aantal cellen met medewerkers. Elke cel heeft een leidinggevende. Wanneer een cel uit vijftig tot zestig mensen bestond en te groot werd, splitste Wintzen deze in tweeën. De leidinggevende van de moedercel wijst zijn opvolger voor de nieuwe aan. Alle cellen zijn in principe onafhankelijk, maar leggen verantwoording af aan een hoofdcel.

Het is een verfrissend en origineel uitgegeven boekje dat me doet glimlachen, maar ook aan het nadenken zet. Wintzen neemt de traditionele wijze van organiseren en sturen op de hak. In grotere organisaties verdwijnt de klant namelijk dikwijls uit het vizierdoor een woud van stafafdelingen, bureaucratie, call centers en kwaliteitshandboeken. Ik vind de notitie over 'De zegening van fouten' een levensles voor iedereen. Wintzen is van mening én brengt in praktijk, dat je alleen door fouten te maken echt leert: 'Je kunt kinderen, en ook medewerkers, volledig lam leggen door ze te beschermen tegen fouten. Iedereen heeft het recht om fouten te maken. Ga maar na: heb jij geleerd om bij het hameren heel voorzichtig die spijker vast te houden omdat je vader dat zei? Of omdat je een keer een fikse blauwe nagel gehaald hebt?'

Helaas zijn de notities over de fusie tussen BSO/Origin en Philips erg summier, terwijl de auteur zelf hier het meest van had kunnen leren! Ik mis een goede analyse van de fout lopende samenwerking die iets verder gaat dan enkele korte aantekeningen, maar ja... er was ook niet meer beloofd. 'Eckart's Notes' is een creatief opgemaakt (notitie)boekje, met doorhalen, onderstrepingen en net echte wijnvlekken. Het is bestemd voor iedereen die wil weten hoe mensen in een organisatie met plezier prestaties kunnen (blijven) leveren. Wintzen is een praktijkman, wars van jargon, houdt niet van moeilijk doen en is niet belerend. Nogmaals, verfrissend om te lezen dat een captain of industry niet alleen maar autoritair stijfkoppig en saai 'grijspakkig' door het leven gaat.

Over Gérard Hendriks

Gérard Hendriks (1956) is mede-oprichter van Het Laar, centrum voor werk en persoonlijke ontwikkeling. Naast het verzorgen van intervisie en individuele coaching van (startende) leidinggevenden heeft hij zich de laatste jaren bezig gehouden met het ontwikkelen van competenties in alle lagen van de organisatie. Hendriks gaat in zijn werk altijd op zoek naar de intrinsieke motivatie en kansen voor ontwikkeling bij klanten.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden