Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

ZZP 2013: Handboek voor zelfstandigen

Interessante passages in boeken markeer ik altijd met een stickertje. Tijs van den Boomen mag zich met zijn boek 'ZZP 2011: Handboek voor zelfstandigen' met afstand de kampioen noemen. Na 333 bladzijden stond de teller op maar liefst 37 stickers. Nooit eerder dacht ik zo veelvuldig 'Oh ja, dat is ook een bruikbaar idee, even onthouden.'

Claudia Broeke | 16 maart 2011

De tijd dat de meeste mensen in vaste dienst bij een baas werkten, lijkt voorbij. Het aantal zelfstandigen - fulltime of naast een vast dienstverband - is enorm aan het groeien. Ondernemerschap is in. Niet zo gek als je bedenkt dat tegenwoordig in een doorsnee HBO-opleiding het starten van een onderneming een reguliere studieopdracht is. Maar in alle leeftijdscategorieën groeit het aantal mensen dat voor zichzelf start. Of het nu de ambitieuze vijftiger is die zijn kennis en ervaring nu wel eens voor zichzelf wil benutten of de actieve dertiger die een eigen bedrijf met de opvang van jonge kinderen wil combineren. De economische recessie van de afgelopen jaren lijkt daar relatief weinig invloed op gehad te hebben. Tijs van den Boomen is erin geslaagd om een compleet en up-to-date handboek voor zelfstandigen te schrijven. Ik daag iedereen uit om nog drie onderwerpen te noemen waar ondernemers mee te maken hebben waar de auteur niet aan gedacht heeft. Ik kan je verzekeren, dat is een lastige opgave. Daarmee is 'ZZP 2011: Handboek voor zelfstandigen' een standaardwerk voor startende en ervaren ondernemers om in de kast te hebben staan. In makkelijk leesbare taal en met herkenbare voorbeelden belicht Van den Boomen alle facetten van het ondernemerschap. De omvang van het boek is geen belemmering om er makkelijk doorheen te komen. Reeds in hoofdstuk 1 wordt de ZZT-er, de Zelfstandige Zonder Tijd, bediend. In 69 korte stappen beschrijft de auteur de essentie voor het starten van een eigen bedrijf en het doorlichten van een bestaand bedrijf. Hoofdstuk 2 tot en met 14 zijn hoofdstukken die verdieping bieden. Of het nu gaat over klanten werven en marketing, over boekhouding en belasting of over praktische tips om als eenpitter je werk en je toekomst te organiseren, het staat er allemaal in. Binnen deze hoofdstukken is het eenvoudig te bepalen wat je al weet en wat je nog wilt lezen, omdat de trefwoorden in de kantlijn genoemd staan. Het hele boek lezen is dus niet nodig. Als iets niet van toepassing is, dan kun je dat in één oogopslag zien en doorgaan naar de volgende relevante passage. Bij het boek hoort de website zzp-freelancen.nl. Op deze site kun je vier gratis hoofdstukken van het boek downloaden om te zien of het je bevalt. Bovendien staan er de rekenschema's waarmee in het boek gewerkt wordt, waardoor je heel eenvoudig je eigen zaak kunt doorrekenen. Met gemak kun je zo een persoonlijk financieel plan opstellen over bijvoorbeeld je bezit, belasting, exploitatie of liquiditeit. Helemaal volledig is de auteur natuurlijk niet. Hij pretendeert dit ook niet te zijn, daarvoor is het ondernemersvak te divers. Voor bijvoorbeeld heel specifieke regelingen of voor uitzonderlijke branches zul je dus verder op zoek moeten. Achterin het boek doet hij daartoe een handreiking. Het boek eindigt met handige adressen van bijvoorbeeld belangenverenigingen of investeringsregelingen. Het is niet dat je daar zelf niet achter zou kunnen komen, maar het is wel makkelijk dat het bij elkaar staat. Ook wijdt de auteur een paar bladzijde aan literatuurtips. Handig geordend per onderwerp, zodat je zelf kunt bepalen of je nog iets meer wilt weten over belastingen, financiën, marketing of praktisch ondernemerschap. Ten slotte is in dit boek ook de index geen overbodige luxe. Er zijn zoveel onderwerpen genoemd, dat het zoeken vergemakkelijkt wordt door de trefwoordenrubriek. Mijn stickers zitten onder andere bij het gedeelte over Twitter. Het lukt de auteur om mij in slechts vijf pagina's het belang van Twitter duidelijk te maken én me op weg te helpen met tips om ook daadwerkelijk te starten. Ook geeft hij zoveel informatie over bijvoorbeeld marketing en bedrijfsprofilering, dat elke startende ondernemer op basis van deze punten een uniek bedrijfsplan kan maken. Voor starters of ervaren zelfstandigen een aanrader!

Over Claudia Broeke

Claudia Broeke is eigenaar van Droomproductie. Zij is organisatieadviseur en geeft trainingen en workshops.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden