Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Calimeromarketing 2.0 (Beschadigd 3e druk 2010)

Het eerste boek over Calimeromarketing heb ik gelezen, vol gekliederd met aantekeningen, er weer eens bij gepakt om wat op te zoeken over een specifiek onderwerp, nog eens gelezen en inmiddels staat het als standaardnaslagwerk vooraan in mijn boekenkast. Als kleine ondernemer ben ik dus heel blij met het vervolg op dat boek, vooral omdat ik me steeds meer in de digitale wereld begeef voor mijn bedrijf. Marketing is een vast onderdeel van het runnen van een bedrijf en tips blijven wat mij betreft altijd welkom. Met 'Calimeromarketing 2.0' slaat schrijfster Karen Romme een brug tussen het offline en online marketing. Het één kan niet zonder het ander voor succesvol zakendoen, dat maakt dit boek wel duidelijk. Lees, laat u inspireren en ga aan de slag!

Daniëlle de Jonge | 5 november 2009

Karen Romme heeft rekening gehouden met mensen zoals ik, die graag aantekeningen maken in managementboeken: de kantlijnen zijn extra breed zodat u er van alles bij kunt zetten. Met pen en markeerschrift in de hand begin ik te lezen. Na wat korte achtergrondinformatie over Calimeromarketing, komen de bekende '10 spelregels' aan bod. Handig is dat elke spelregel niet alleen ingaat op het digitale werken. U krijgt inzicht in het belang van de spelregel en hoe u de spelregel toepast in uw dagelijkse werkzaamheden. Voor de lezer van 'Calimeromarketing' is het een goede opfrisser. Voor mensen die nog niet eerder met deze marketingtechniek in aanraking zijn gekomen, geeft 'Calimeromarketing 2.0' een goede basis om er mee te werken. Wie meer tips en adviezen wil over offline marketing, kan het andere boek ook nog lezen. De tien spelregels leiden u stap voor stap door de marketingfilosofie, zodat u een gedegen aanpak creëert. U wordt aan het denken gezet over uw huidige manier van werken, over wat u wilt bereiken en op welke manier u dat wilt doen. Het gaat er immers wel om dat u doet wat bij u past. Dat betekent ook meteen dat u niet alles wat in dit boek aan bod komt, toepast; u zou geen tijd meer overhouden om geld te verdienen. Omdat de tientallen mogelijkheden helder en overzichtelijk staan beschreven, maakt u gemakkelijk een keuze uit datgene waar u daadwerkelijk iets mee wilt gaan doen. Sommige dingen doet u wellicht al, de informatie in het boek geeft u in dat geval aanleiding om eens kritisch te kijken of u het nog steeds goed doet. Marketing is een dynamisch proces dat zich blijft ontwikkelen en dat u regelmatig aanpast aan de situatie. De opbouw van de verschillende hoofdstukken is praktisch. Eerst gaat Romme in op de spelregel, vervolgens maakt ze de link naar het toepassen van de spelregel in uw offline zakenleven en elk hoofdstuk eindigt met de online marketingactiviteiten. De basis blijkt een goede website en vrijwel elk hoofdstuk gaat daar verder op in, afhankelijk van wat u wilt bereiken. Daarnaast komen ook tal van andere online activiteiten aan bod. Van online netwerken via LinkedIn en Twitter, tot publiceren op andere websites en het voeren van goed reputatiemanagement. De vele aandacht voor het goed inrichten van een website komt voor mij persoonlijk als geroepen, omdat ik druk bezig ben met het ontwerpen van een nieuwe site voor mijn bedrijf. Deze moet zowel aantrekkelijk zijn voor mijn bestaande klanten, maar ook prikkelend voor nieuwe klanten. De 5 B's van de klantrelatie die de schrijfster heeft bedacht, komen daarbij heel goed van pas. Nog even puzzelen hoe ik dat in de praktijk ga brengen, maar het is een heel handige richtlijn. Ook leuk: de tip om u aan te melden bij Google Alerts. Laat Google een melding maken als bijvoorbeeld uw (bedrijfs)naam, productnaam of ander woord naar keuze ergens op het web verschijnt. Zo kunt u goed in de gaten houden wat er allemaal rond uw persoon of bedrijf wordt geschreven op internet. Het kan niet anders, of er zitten nieuwe inzichten bij waar u direct mee wilt gaan werken. Om te voorkomen dat u zoveel leuke ideeën heeft opgedaan dat u niet meer weet waarmee u het beste kunt beginnen, heeft de schrijfster een opzet gemaakt voor een plan van aanpak. In elf stappen begeleidt zij u naar een Calimeromarketing 2.0-plan waar u zonder twijfel veel plezier en succes aan gaat beleven. Karen Romme verstaat de kunst van het inspirerend en enthousiasmerend schrijven. Soms is het lastig om te blijven lezen en niet per direct achter mijn computer te kruipen om meteen weer iets nieuws toe te passen. Het boek blijft voorlopig nog even binnen handbereik. Daarna wordt het ongetwijfeld een tweede standaardnaslagwerk en mag het naast zijn broertje vooraan in mijn boekenkast.

Over Daniëlle de Jonge

Daniëlle de Jonge – spreker, trainer en bestsellerauteur. Helpt bedrijven om zakelijk onweerstaanbaar aantrekkelijk te zijn.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden