'Geld verdienen met sociale media'. De titel van het derde boek van Cor Hospes vat in één zin samen waarover het gaat. In een notendop legt Hospes uit waarom en hoe u als bedrijf of zelfstandig ondernemer slim gebruik kunt maken van de sociale media om meer business te genereren. Hospes belicht de verschillende sociale media en voor welke doeleinden uw bedrijf er handig gebruik van kan maken. Vervolgens legt hij aan de hand van een aantal concrete voorbeelden uit hoe u slim en strategisch te werk kunt gaan. Het boek brengt niet veel nieuws voor de bedreven marketeers onder ons, maar vormt een uitstekend naslagwerk voor mensen die net komen kijken in de wereld van de sociale media. Het biedt nieuwelingen een handvat om snel te starten met deze steeds verder ontwikkelende manier van marketing bedrijven. Gouden regels bestaan er volgens Hospes niet. Dus u kunt er zomaar op los twitteren en facebooken? Het antwoord luidt: nee. Hospes legt uit dat u niet zonder een vooraf bepaalde socialemediastrategie te werk kan gaan. Dit doet hij aan de hand van vragen als 'Wat wilt u bereiken?', 'Hoe wilt u (als bedrijf) op dat sociale netwerk overkomen?', en 'Waar staat u als merk eigenlijk voor?' Anders dan in vroeger tijden, waarin bedrijven met reclame en advertenties als het ware tegen de klant converseerden, is sociale media een heel andere tak van sport, namelijk die van het converseren met de klant. In conversatie gaan met de klant vereist een heel andere aanpak en biedt u de kans vertrouwen te winnen. Als uw klant eenmaal positief tegenover uw bedrijf staat en hij laat dat aan zijn online sociale netwerk merken, is de kans groot dat een gedeelte van zijn netwerk uw klant volgt. Dit is makkelijker gezegd dan gedaan. Daarom geeft Hospes in 31 tips heel beknopt een beginsel waarmee u als ondernemer snel op weg bent naar waar u op hoopt: commercieel succes. Het boek oogt in eerste instantie aantrekkelijk door het kleine formaat en de illustraties (door Kim Ravers). Het telt 143 bladzijden en is opgedeeld in korte paragraafjes. Hierdoor is het ook zeer geschikt voor mensen die niet houden van lange epistels waarin het onderwerp grondig wordt uitgediept. De schrijfstijl van Hospes is toegankelijk en vermakelijk waardoor u in sneltreinvaart door het boekje heen gaat. Door de concrete voorbeelden van onder andere een Facebook-campagne van IKEA en een Youtube-stunt van Old Spice, maakt Hospes het voor beginnelingen mogelijk om de eerste stappen te zetten in het land van de social media.
Recensie
Geld verdienen met sociale media
Anno 2011 moét u als bedrijf of zelfstandige wel inspelen op de steeds verder ontwikkelende trend van sociale media. Ongeacht leeftijd, opleidingsniveau of geslacht: uw klant 'twittert, 'Hyvet' en 'Facebookt' er driftig op los. Maar wat als u zich nog niet eerder in deze nieuwe marketingtools hebt verdiept? Waar moet u beginnen in die sociale media jungle, die nog iedere dag groeit? Cor Hospes biedt met ''Geld verdienen met sociale media' een goede inleiding van wat de waarde van sociale media kan zijn voor uw bedrijf.
Marion Duits
|
10 november 2011