strong>(Deze recensie gaat over de 1e druk van De Communicatieadviseur red.)
Bij het doorsnuffelen van de inhoudsopgave van 'De communicatieadviseur' van Karel Winkelaar weet ik al: dit wordt een klassieker. Dit is een boek dat de komende tien jaar gestaag zal verkopen. Dat gerust 'De Grote Winkelaar' mag heten.
'De communicatieadviseur' van Karel Winkelaar is zo'n boek waarvan je je afvraagt waarom niemand eerder de moeite heeft genomen om het te schrijven. Het is geen leerboek of handboek, maar ook geen leesboek. Een snuffelboek. (...)Eindelijk ook een boek dat de 'eagere' communicatieadviseur verder helpt die plek te verwerven waar ze een wezenlijke bijdrage aan beleid en resultaat van een organisatie kan leveren. (...) Dit is je kans. Lees je een ongeluk door die 486 pagina's heen en leer over de kieren, knelpunten en kansen om stappen te zetten richting een meer strategische positie in de organisatie. De communicatieadviseur die wil bijleren om een bevredigender positie in te nemen in de organisatie.
De auteur legt de vinger precies op de zere plek als hij laat zien waar de verwachtingen van de communicatieadviseur (minder uitvoering, meer beleid) niet stroken met de verwijten van de directie ('snapt mijn communicatieadviseur wel waar het over gaat?'). Hij neemt je mee in wat de taken van de communicatieadviseur zouden moeten zijn, zoals analyseren, adviseren, organiseren. Het aardige daarbij is, dat dit enerzijds in detail beschreven wordt en anderzijds nergens saai wordt. (...) Ik ken je niet, Karel. Maar zonder jou zouden de toekomstige generaties communicatieadviseurs veel meer in het donker tasten. Jij maakt groei gemakkelijker. Je brengt het binnen handbereik. Namens alle (toekomstige) lezers: dank je wel.
Over Marjolein te Kolsté
Drs. Marjolein te Kolsté recenseert managementboeken voor o.a. Juweeltjes.