Na onder meer bestuurder van commerciële directiefuncties te zijn geweest bij IBM, Akzo, Digital en Triple P, was Bernard van de Weert in zijn laatste functie één van de topmanagers die de turn around van KPN mede heeft ingezet en geïmplementeerd. Bernard van de Weert poogt in 'We hebben een beller' het ware verhaal te beschrijven over de turn around bij KPN. De term 'poogt' slaat op het verhaal. In 'We hebben een beller' is het namelijk zeer moeilijk om een verhaallijn te ontdekken. Ik kan me niet aan het idee onttrekken constant doorverbonden te worden. Van de Weert beschrijft zijn ervaringen door middel van een ooggetuigenverslag als de adjudant van Ad Scheepbouwer, CEO van KPN. Het voormalige staatsbedrijf KPN ontwikkelde zich tot een dominante speler op de telecommarkt. Bernard van de Weert leidde in deze opzienbarende omslag een team dat verantwoordelijk was voor sensationele verkoopresultaten. Van de Weert geeft u allereerst een aantal belangrijke lessen mee hoe u een verandering op gang brengt, een bedrijf van A naar B brengt en hoe u de productiviteit kunt verhogen. Maar ook hoe u omgaat met tegenslagen. Hij geeft u de do's en don'ts die hij zich in zijn KPN-jaren heeft eigengemaakt. Deze lessen zijn met recht een goede start te noemen van 'We hebben een beller'. Van de Weert beschrijft vervolgens wat er daadwerkelijk achter de schermen speelde en legt uit waarom cruciale beslissingen soms anders uitpakten. Maar vooral hoe een organisatie als KPN ondanks al deze vormen van mismanagement en egomanagement kon blijven groeien. In 'We hebben een beller' gunt Bernard van de Weert u voor het eerst een kijkje in de dagelijkse praktijk van KPN. Hij maakt vooral duidelijk hoe hij meer kon doen met minder mensen. Dit succes heeft hij na bijna tien jaar in de top van KPN te hebben gezeten voortgezet door zich nu als onafhankelijk veranderadviseur te vestigen. En het moet gezegd: aan ervaring geen gebrek. Ook ontbreekt het de auteur niet aan doorzettingsvermogen. Ten eerste om na een afdaling van straaljagerpiloot weer onderaan te beginnen in het bedrijfsleven. Om zich vervolgens zo weer op weten te werken tot topmanager. Ten tweede om een log en stoffig bedrijf in beweging te krijgen. Dan verdien je in mijn ogen het predikaat veranderadviseur. 'We hebben een beller' is een boekwerkje dat er prachtig uitziet, door de mooie en soms grappige illustraties van Roel Seidell en een fiks aantal wijze (management)ervaringen en managementlessen. Desondanks boeit het boek niet. Het is moeilijk om een chronologische verhaallijn te ontdekken. Met andere woorden; de verbinding wordt vaak verbroken. 'We hebben een beller' is een verslag van een roemruchte KPN-periode uit eerste hand. Maar als u geïnteresseerd bent in het verleden en de werkwijze van grote (Nederlandse) bedrijven is 'We hebben een beller' van Bernard van de Weert zeker de moeite van het lezen waard.
Over Peter Vermeulen
Peter Vermeulen MBA is serial entrepreneur en business angel en schrijft recensies op persoonlijke titel.