De waarde van een werk als 'Hoe LinkedIn nu ECHT gebruiken' is vooral afhankelijk van de kennis van de materie en het verwachtingspatroon van de lezer. In mijn geval ligt dat als volgt: Sinds 3 maanden ben ik actief op LinkedIn. Enthousiast geraakt over de mogelijkheden ben ik bijna dagelijks wel korte of langere tijd op de site. De basisbeginselen zijn dan ook wel bekend. Gelet op het in kapitalen gedrukte woord ECHT verwachte ik na het lezen van het boek vervolgstappen te kunnen zetten. Op een paar interessante tips na hebben de 188 doorgeworstelde pagina's echter weinig opgeleverd. Dat wil niet zeggen dat dit voor eenieder geldt, voor de echte starter valt er veel te leren. Het is bij 'Hoe LinkedIn nu ECHT gebruiken' meer de vlag die de lading niet dekt. Neem als voorbeeld de applications. Dat zijn toepassingen om meer uit je LinkedIn te halen. De auteur komt tot een opsomming van tien applicaties en zegt daarover: 'de integratie schijnt behoorlijk goed te werken, hoewel ik niet alle applications heb getest'. Wat is het ambitieniveau van het boek? Nog een voorbeeld hoe Vermeiren bij een van de belangrijkste tools van LinkedIn niet op details ingegaat adviseert: 'Advanced people search; hier kun je in je search diverse parameters gebruiken.' Einde citaat, geen toelichting, volgende onderwerp. Als inleiding had ik wat achtergrondinformatie over het businessmodel van LinkedIn interessant gevonden en inhoudelijk mis ik de behandeling van relevante vraagstukken als bijvoorbeeld de beschikbare soorten nieuwsgroepen. Terecht wordt met nadruk gewezen op deze belangrijke tool, maar als je zo'n groep wilt aanmaken dan moet je kiezen uit een rolmenu van mogelijkheden. Het boek geeft geen toelichting of advies welke te kiezen. Overigens merkt de auteur meermaals op dat de ontwikkeling van LinkedIn zo snel gaat dat het boek bij het ter perse gaan al achterhaald is. Dat kan hier ook het geval zijn. Hoewel ik vind dat de auteur daar iets te vaak de aandacht op zijn eigen bedrijf vestigt, is de weblink naar de updates van het boek een zinvolle. De geavanceerde LinkedIn strategieën zijn een drama om te lezen. Maar liefst 7 keer wordt bijna hetzelfde verhaal afgedraaid. Voor wie het boek echt van begin tot einde leest is dit 43 pagina's afzien. Inhoudelijk snijdt het gestelde hout, geen enkele kritiek daarop. Maar de hoofdstukken lijken zo veel op elkaar dat het verstandig zou zijn één keer de basisstrategie te beschrijven en in de volgende zes hoofdstukken de voor die strategie relevante varianten daarop. Er zijn alinea's bij die gewoon zeven keer hetzelfde zijn. Kennelijk is de auteur zich daarvan bewust geweest, hij eindigt het betreffende deel namelijk met de aanbeveling om ook de laatste drie hoofdstukken te lezen. En daar heeft hij een punt, want het laatste deel van het boek is het meest interessant. Antwoorden op verhitte discussieonderwerpen en brandende vragen, onbekende maar interessante eigenschappen en gedragingen van LinkedIn en gratis tools die je tijd kunnen besparen als je met LinkedIn werkt. Een dikke 40 bladzijden die wel de moeite waard zijn. Genoeg ook om het boek aan te schaffen. Al met al geen boek om van A tot Z door te lezen, maar met wel degelijk waardevolle tips. Helaas ontbreekt een trefwoordenregister dat het zoeken had vergemakkelijkt.
Over Rob van Nes
Rob van Nes MBA, Founding Partner van onder meer Ondernemen.in BV / International Business Development Academy en van Iber Business Group Nederland BV, is gespecialiseerd in Marktentreestrategie Route-to-Market strategie en waardepropositie )re)designg. Rob is auteur van Marktentreestrategie, Ondernemen in India, Kunst & Vliegwerk, The wheel of value en Ondernemen in Spanje. Hij spreekt in binnen- en buitenland op Masterclasses over International Business Development.