Ieder jaar worden er tussen de tienen vijftienduizend bedrijven overgenomen. De bedrijfsovernemers variëren van mbi- en mbo-kandidaten tot obi's. Deze en vele andere termen uit het bedrijfsovernameproces worden uitgelegd in deze handzame bundel. Het boek draagt als ondertitel Handboek bedrijfsovername voor (aspirant) ondernemers (sic), waarmee de groep lezers wordt aangeduid. De haakjes om ‘aspirant’ mogen alleen nog wel weg. Hoe koop ik een bedrijf? is écht bedoeld voor de oriënterende aspirant-ondernemer. In elf hoofdstukken wordt steeds een onderdeel van het kopen van een bedrijf op prettig leesbare wijze belicht. Ieder hoofdstuk heeft daarbij een gelijke opbouw: eerst een meer theoretische uitleg van het betreffende onderdeel, gevolgd door verhalen uit de praktijk en als afsluiter een korte checklist van de zaken die de aspirant dient te onthouden. Deze hoofdstukopbouw zorgt ervoor dat het boek snel leesbaar is, met als gevaar dat de allersnelste lezers geneigd zullen zijn alleen de checklisten te bestuderen. Dat zou overigens jammer zijn, want het handboek is voor zijn doelgroep een basis-/stoomcursus bedrijfsovername. Hoe koop ik een bedrijf? is een leuk, goed leesbaar boek en is wat de ondertitel belooft: een handboek voor (aspirant-)ondernemers. Alleen dan zonder de haakjes.
Recensie
Hoe koop ik een bedrijf?
De economische dip is voorbij; ondernemers kijken weer vooruit. Oude plannen worden weer uit de kast gehaald. Of het nu gaat om investeren of verkopen: we mogen weer!
Frank Munnecom
|
10 november 2015