Concept7 ontwerpt al jaren websites. In de loop der tijd is daaruit een soort stramien gegroeid: bepaalde stappen die medewerkers doorlopen voor iedere (nieuwe) website. Deze kennis willen Raymond Klompsma en Stefan Wobben delen met anderen door het boek 'Zo kan het ook!' Waarschijnlijk zullen velen wat aan het boek hebben: van een zzp'er die een kleine site wil opzetten tot grote bedrijven en reclamebureaus. Iedereen die een website wil verbeteren of een nieuwe laten maken, kan er veel bruikbare informatie in vinden. En dat is mooi, want bij velen is de nood hoog. Een nieuwe website van de grond krijgen is vaak een moeizaam proces. Wat willen we bereiken met de (nieuwe) site? Om welke doelgroepen draait het? Hoe moet dat eruit zien? Hoe pakken we de content aan? En vooral: hoe blijft de site 'levend' nádat hij online is gegaan? Want dan begint het eigenlijk pas echt. Het boek is niet geschreven om chronologisch te lezen. Door de indeling kun je juist lekker grazen - net als op internet. Deze 'rommeligheid' kan er echter ook toe leiden dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Er is echter een onderverdeling gemaakt in kijken, doen, denken en inspiratie die dat ondervangt. Als je bijvoorbeeld vooral gewoon snel aan de slag wilt, pak je de route 'doen'. Wat dus door het hele boek verspreid zit. Maar de onderverdeling is terug te vinden in de inhoudsopgave en er staat een groen rondje met de letter D op de betreffende pagina's. Dat scheelt zoekwerk. Een wat meer standaard, stapsgewijze uitleg is te vinden op de paar gele pagina's in het boek. Daarop zetten de auteurs uiteen hoe je het proces van je site 'verbeteren' of 'vernieuwen' volgens Concept7 het beste kunt doorlopen. Maar wordt de nood geledigd met dit boek? Zal het u een betere website opleveren? Natuurlijk kan een boek daar niet een vast recept voor geven. Maar 'Zo kan het ook!' staat vol met theorieën, (lees)tips en praktijkvoorbeelden die je op weg helpen. Waardoor het ook meteen duidelijk wordt waarom het niet zo makkelijk is om een goede site te maken. Al zijn we allemaal mensen en maak je een website dus ook voor mensen. Een paar voorbeelden uit het boek om een indruk te geven. MBTI is de meest populaire persoonlijkheidsvragenlijst. Jaarlijks doen vele miljoenen mensen de test. Kun je MBTI gebruiken om verschillen tussen bezoekers te benoemen waardoor je beter aansluitende content kunt schrijven? Ja dus: - Er zijn mensen die snel beslissen op basis van feiten. - Diegenen die dat meer spontaan en op gevoel doen. - Anderen willen eerst weten wat voor soort bedrijf het is en onderzoeken hoe anderen het hebben ervaren; daar moeten ze eerst een goed gevoel over hebben. - En dan zijn er de mensen die methodisch en langzaam te werk gaan op basis van feiten; hoe loopt het proces, wat zijn de achtergronden van het product of de dienst? Het is duidelijk dat iedere groep een andere benadering vergt. Maar Klompsma en Wobben maken inzichtelijk hoe je dat toch in één stuk tekst kunt verwerken. Een ander voorbeeld is het stuk over 'heuristieken'. Daarin worden diverse vragen geformuleerd, zoals 'Doet jouw website dingen op de gebruikelijke manier?' en 'Is jouw website voldoende hulpvaardig?' Als je alle vragen positief kunt beantwoorden, zit je helemaal goed. Zo niet (en dat is meer waarschijnlijk), dan kun je met deze vragen gericht nadenken over wat er ontbreekt. De eindconclusie kan alleen maar zijn dat 'Zo kan het ook!' inderdaad meer is dan die aparte vormgeving. Het zal menigeen inspireren (inclusief mijzelf, al werk ik al 12 jaar bij een communicatie- en reclamebureau dat ook sites ontwerpt en bouwt). Maar daar blijft het niet bij, want je krijgt door dit boek echt zin om tot actie over te gaan en het eens heel anders aan te pakken. Ga experimenteren!
Over Sonja van Vuren
Sonja van Vuren is online marketeer en tekstschrijver en helpt MKB'ers en ZZP'ers om meer uit hun bedrijfswebsite te halen.