Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Een zaak van fans

Dat zo'n klein boekje zoveel ondernemerswijsheid kan bevatten! Ik werk inmiddels bijna vijf jaar met heel veel plezier als ZZP-er en ben, naast mijn interesse in mijn vakgebied, mateloos gefascineerd door het 'vak' ondernemen.

Sonja de Bruin | 11 juni 2013

De afgelopen jaren heb ik heel wat boeken over ondernemen gelezen, variërend van matig tot zeer goed. 'Een zaak van fans' van Ellen de Lange-Ros valt wat mij betreft in de laatste categorie. Het is boeiend en het leest lekker weg, mede door de romanvorm waarin het boekje is geschreven. En het belangrijkste; het heeft mij nieuwe inzichten gegeven, waarmee ik meteen mee aan de slag ben gegaan. Ellen de Lange-Ros laat ons kennismaken met Orlando, eigenaar van een hoedenzaak, Anna, zelfstandig consultant en Joris, commercieel manager bij een bedrijf, die alle drie worstelen om hun bedrijf winstgevend te houden. Bij toeval raken ze in gesprek met zanger David, die ze tijdens zijn concert ontmoeten. Het lukt David om steeds volle zalen te trekken zonder in de media te komen. De drie vrienden zijn erg nieuwsgierig hoe hij dit doet. In dit boekje vertelt David over de sleutel tot zijn succes. Deze bestaat uit 7 stappen. De basis dat je anders naar de je klanten gaat kijken en op zoek gaat naar je fans. Fans zijn klanten die moeite voor je doen, die graag met je werken en daar voor omrijden. Wanneer je weet wie jouw fans zijn is de volgende stap het identificeren wat het probleem is van je fans, dat jij vervolgens met jouw expertise (jouw magie) op kunt lossen. Ieder hoofdstukje wordt afgesloten met een korte samenvatting, wat ik altijd erg prettig vind, en een aantal opdrachten. Ik moet toegeven dat ik die niet in detail heb uitgewerkt, maar ze hebben me wel op ideeën gebracht. Met het identificeren van je fans ben er nog niet. De volgende stappen zijn het implementeren van een simpel businessmodel, waarvoor je jezelf de vraag stelt: 'welke producten of diensten geef ik gratis weg, wat zijn mijn basis- en mijn VIP-producten of -diensten?' Door iets weg te geven, kunnen toekomstige fans kennis met je maken. Door hun contactgegevens te verzamelen, kun je bijvoorbeeld regelmatig een nieuwsbrief rondsturen. VIP-diensten zijn exclusieve diensten die maar voor beperkt aantal fans interessant zijn, maar waarvoor je ook een (veel) hoger bedrag kunt vragen. Ellen de Lange-Ros sluit het boekje af met de laatste 2 stappen: Verkoop alleen aan fans, nooit aan vreemden. Het rendement is veel hoger en het kost minder energie. En streef altijd naar echte winst, dit is winst die niet ten koste gaat van je klant. Hierdoor verdien je 'goed' geld: je verdient veel en je biedt je klanten wat moois en maakt hen tevreden. Heb je nog meer hulp nodig bij je eigen groei? Dan is er naast dit boekje ook nog een gratis training 'Een zaak van fans'. Het is leuk om te zien hoe de schrijfster het boekje zelf in de praktijk heeft gebracht. Ik ben inmiddels een enthousiaste fan van Ellen de Lange-Ros en heb de eerste nieuwsbrief van haar in mijn mailbox.

Over Sonja de Bruin

Sonja de Bruin is oprichter en eigenaar van Themis Consultancy. Themis Consultancy verleent diensten op het gebied van Quality Assurance en Process Improvement aan bedrijven die zich bezighouden met software- en/of systeemontwikkeling.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden