Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

1 Ding

In ons leven van multitasken, zoveel mogelijk doen in zo weinig mogelijk tijd, stress, spitsroede lopen en de balans vinden tussen werk en privé is ‘1 Ding’ van Keller en Papasan een zeer verfrissend boek.

Like Warringa | 12 februari 2014 | 3-4 minuten leestijd

De auteurs van ‘1 Ding’ ontkrachten mythes op duidelijke wijze en ze onderbouwen dat met onderzoek ('multitaskers zijn gewoon vrij slecht in alles'). Daarnaast beschrijven zij op simpele en doeltreffende manier de stappen die leiden tot succes. Het doel: het aanbrengen van focus op het belangrijkste in je leven, en dat is maar 1 ding.

Na het lezen van het boek rest nog: het benoemen en beschrijven van je eigen ‘ding’. Of, zoals Gary Keller en Jay Papasan in '1 Ding' zeggen: Jij bent de eerste dominosteen. '1 Ding' biedt een combinatie van eigen ervaringen, managementtheorieën, anekdotes en recent onderzoek. Dit alles uiterst toegankelijk en niet overduidelijk maar toch wel Amerikaans gepresenteerd.

Het boek is verfrissend in opmaak door het onderstrepen van passages en door de getekende figuren als voorbeelden. De auteurs Gary Keller en Jay Papasan zeggen het niet letterlijk, maar 'succes is je eigen keuze' lees ik tussen de regels door. Ieder hoofdstuk begint met een quote van een bekende die betrekking heeft op het onderwerp van het hoofdstuk. In de tekst zijn belangrijke passages reeds onderstreept. Dit, en de samenvatting aan het einde van ieder hoofdstuk onder het kopje ' grootse ideeën' maakte ' 1 Ding' voor mij een toegankelijk boek.

Afhankelijk van de reden waarom je wilt komen tot 'waanzinnige resultaten' vind je in dit boek de uitgangspunten die je nodig hebt om je huidige gewoonten aan te passen om dát te realiseren wat je echt wilt doen. Of je die resultaten nu wilt bereiken in je werk, je relatie, je spiritualiteit of bij het behalen van een ander doel, de methode is absoluut toepasbaar. In 3 delen vertellen de auteurs de lezer over de hobbels die je tegenkomt, mogelijke werkwijzen en de manier waarop je doelen stelt, om je belangrijkste doel te verwezenlijken. Deel 1 gaat in op 'de leugens die ons misleiden en van de wijs brengen'. Ik ondervond in dit eerste deel veel aha-momenten. Maar de voorbeelden en 'leugens' gelden niet alleen voor een perfectionistische fulltime werkende moeder. Na een rondje vriendenkring herkende zeker 80% zich erin. Breed toepasbaar dus! Een evenwichtig leven bestaat niet. Compenseren is de methode die volgens de auteurs wel werkt. Nadat ze de 6 leugens ontmaskerd hebben, gaan de auteurs in deel 2 in op het toepassen: 'op de juiste momenten in je leven de juiste dingen doen'. De 'focusvraag' staat hier centraal.

Deze vraag, zo stellen Keller en Papasan, is onmisbaar om uitzonderlijke antwoorden te vinden, die leiden tot uitzonderlijke resultaten. De taal is misschien wat hoogdravend en, ja, Amerikaans, maar voor mij werkt het enthousiasme en rotsvast geloof in hun geheimen wel. In deel 3 staan doel, prioriteit en productiviteit centraal. Het volgen van het pad naar meesterschap garandeert 'uitzonderlijke resultaten'. Technieken en methoden als de '10.000 uur regel', focus aanbrengen door tijd te blokken in je agenda, hoe werkt wilskracht, het aanleren van een nieuwe gewoonte (dit duurt 66 dagen) maken dat het boek herkenbaarheid koppelt aan realisme.

Iedereen kan zijn of haar '1 Ding' bereiken. ‘1 Ding’ is verfrissend en laat je niet snel los. Toen ik het boek uit had, ben ik direct gestart met het formuleren van mijn focusvraag en het afpellen van mijn doel voor de toekomst naar mijn doel voor vandaag. Mijn 1 ding is trouwens verhalen bedenken en opschrijven. Wil je ook zelf je eerste dominosteen zijn? Lees dan '1 Ding'!

Over Like Warringa
Like Warringa werkt als senior marketeer bij Menzis Zorgverzekeringen en als lid van Raad van Toezicht van een zorginstelling. Daarnaast daagt zij zichzelf graag uit met wat nieuws. Dit jaar heeft zij bijvoorbeeld een boek geschreven.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden