Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Visual Notes

Velen van ons ervaren een dagelijkse 'information overload'; we worden bedolven onder informatie. Vaak is die informatie tekstueel; via krant, mail en social media. 'Visual notes' van Kim Ravers is mede daarom zo ontzettend verfrissend en stimulerend. Communiceren wordt in een keer een stuk leuker als het via beelden gaat. Is communiceren via visuals wel net zo effectief als talig communiceren? In de loop van het boek lukte het Kim Ravers om mijn twijfels grotendeels weg te nemen.

Sandra Goutier | 25 februari 2013

In 'Visual notes' laat Kim Ravers zien dat er niet altijd veel woorden nodig zijn om een boodschap over te brengen. Ze demonstreert hoe u met eenvoudige tekeningen uw verhaal kunt vertellen. Tekentalent is niet nodig. Allereerst bespreekt Ravers welke vaardigheden u nodig heeft als u visual notes gaat maken. U gaat inventariseren, verbinden, organiseren en visualiseren. Hoe dat moet, legt Rovers duidelijk stap voor stap uit. Vervolgens geeft ze tools. Er zijn allerlei analoge en ditiale manieren (apps) om met visual notes aan de slag te gaan. Ravers toont hoe u ordening, richting, afstand, grootte, vorm enz. kunt gebruiken om uw boodschap te visualiseren. Ze laat zien welke rol metaforen, iconen, figuren, sfeerelementen en tekst spelen in uw visual. Visuals worden leesbaarder gemaakt met behulp en onder meer kaders en pijlen. Na elk hoofdstuk is er ruimte om uw eigen aantekeningen in de vorm van een visual te maken. Het laatste hoofdstuk dient als speelkwartier. Hier krijgt u allerlei uitdagende opdrachten om zelf mee te experimenteren. Een van de grootste pluspunten van het maken van visual notes is volgens mij dat je snel tot de kern van de boodschap komt. Om visuals te kunnen maken, moet u complexe inhoud versimpelen, zonder de essentie te verliezen. U overziet het geheel, kunt verbanden leggen en komt zo tot inzicht. Als u een visual leest of maakt, gebruikt u meerdere zintuigen. Diverse onderzoeken geven aan hoe waardevol dat is. Tom Philippi bijvoorbeeld, promoveerde in 2012 op een onderzoek dat uitwees dat het aanbieden van dezelfde informatie aan meerdere zintuigen tegelijkertijd waarneming, geheugen en navigatie verbetert (www.uu.nl/faculty/science/NL/actueel/agenda/Pages/Aanbiedenvandezelfdeinformatieaanmeerderezintuigentegelijkertijdverbetertwaarneming,geheugenennavigatie.aspx) Visual notes bieden perspectief. PowerPointpresentaties liggen bijvoorbeeld nogal onder vuur de laatste tijd. Misschien zijn visual notes wel het nieuwe Powerpoint. U geeft een praatje bij een plaatje. Of misschien tekent u, na wat oefening, het plaatje wel terwijl u het praatje houdt. Communiceren via beelden voelt ineens veel minder als hard werk en veel meer als gewoon leuk. Maar vergis u niet. Visual notes lezen niet als een stripverhaal. Ook van u als ontvanger wordt iets verwacht; u moet uw best doen om de visual te interpreteren. U neemt de inhoud op en verwerkt deze, eerst de grote lijnen, dan de details en ten slotte 'the bigger picture'. U bent dan actief bezig met het verwerken van de inhoud. Die beklijft zo wellicht beter dan wanneer de tekst alleen maar gelezen wordt. Toch ben ik, als tekstwetenschapper, nog niet helemaal overstag. Wellicht ben ik toch meer talig ingesteld, soms werkt een tekst voor mij toch beter. Dat geeft Ravers zelf ook aan; visual notes werken niet altijd, bijvoorbeeld als er strikte definities gehanteerd moeten worden. De opbouw van 'Visual notes' lijkt gebaseerd op het piramideprincipe (De kracht van het piramideprincipe van E. Jansen en M. van Hasselt-van Rijssen). Volgens het piramideprincipe begint u met de hoofdboodschap. Vervolgens gaat u, naar aanleiding van vragen die de lezer zou kunnen hebben over het hoofdonderwerp, steeds dieper op het onderwerp in. Complimenten dus ook voor de opbouw van het boek, als lezer blijf je geboeid omdat Ravers steeds datgene vertelt wat je net wilde weten.

Over Sandra Goutier
Sandra Goutier is tekstwetenschapper, docent en eigenaar van All Text Power. Ze werkt als tekstschrijver, redacteur en PowerPointspecialist en ze ontwikkelt lesmateriaal voor het voortgezet onderwijs.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden