Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

De merkmotor

Het is nog niet zo lang geleden dat het maar niet wilde boteren tussen de mannen van de verkoop en personeelszaken. Van recenter datum zijn de verhalen over de dienstverleners die omwille van de aandeelhouderswaarde hun klanten en hun personeel vermaalden in de molens van kpi's en spreadsheet management. Waarbij het begrip service marketing beperkt bleef tot de website, de woordvoerder en fraaie commercials met een hoge production value, die de voeling met de werkelijk van de markt volledig kwijt waren. Dat het ook anders en vooral beter kan beschrijft René Herremans in zijn boek 'De merkmotor'. En het mooie is dat hij ook nog aangeeft hoe.

Nick van Loendersloot | 9 april 2013

In zes heldere hoofdstukken behandelt Herremans zowel in theorie als qua toepassing hoe belangen van klanten, personeel en bedrijven niet tegen elkaar maar voor elkaar kunnen werken. Hij reikt modellen aan, werkt deze nader uit en vat dat ieder hoofdstuk onder de kop 'de kern' kernachtig samen. Daarmee is het vooral een modern boek en een uitstekende crossover tussen HR - Marketing- en Communicatiemanagement. Het boek heeft daarnaast een prettige praktische kant. Het geeft vele voorbeelden hoe het moet en het niet moet. Dat laatste is altijd het leukst en vaak het leerzaamst. Het is wel jammer, dat juist het ruimst uitgewerkte voorbeeld over de DSB gaat. Daar hebben we dit boek nu net niet voor nodig. Het zou van lef hebben getuigd als Herremans hier op basis van zijn persoonlijke ervaring uit de eerste hand de donkere kant van Ahold zou hebben belicht. (Maar ja: 'Never bite the hand that feeds you!'). Dat de schrijver de honigbij er als parallel bijhaalt, is hem vergeven. Maar om dit nijvere volkje op iedere introductiepagina van elk hoofdstuk op te voeren is wel erg veel van het zoete. Het zelfde geldt voor de onafscheidelijke persoonlijke testimonials van vroegere werkgevers en huidige relaties die het boek larderen. Zij lijken regelrecht weggelopen uit het DM handboek van Herr Doktor Siegfried Vögele. En dat was wel heel erg jaren zeventig. Zonde want 'De merkmotor' kan prima op eigen kracht draaien, zonder de overbodige PK's van deze storende hulpmotoren. Een prima leer- en leesboek dat de kloof tussen in- en extern op een verantwoorde inhoudelijke wijze weet te dichten. Je steekt er wat van op.

Over Nick van Loendersloot
Nick van Loendersloot is voorzitter van de examencommissie en docent marketingcommunicatie bij SRM, hét opleidingsinstituut voor beginnende én ervaren professionals in de marketing, marketingcommunicatie, communicatie en sales.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden