Gratis boekenweekgeschenk bij een bestelling boven de €15,- (geldt alleen voor Nederlandstalige boeken)

Recensie

Own your story - ‘Aan de slag met dit boek’

Wat moet je nu wel – of juist niet doen – om jezelf te profileren? In ‘Own your story’ gaat ianka fleerackers uitvoerig in op de vraag wat personal branding inhoudt. En nee, hier kunnen we niet meer met goed fatsoen onderuit. Aan de slag dus met dit boek.

Henk Jan Kamsteeg | 14 december 2023 | 3-4 minuten leestijd

Ja, ik krijg soms jeuk van connecties op LinkedIn die werkelijk bij elke post een foto van zichzelf plaatsen. En tegelijk besef ik: het heeft met personal branding te maken. Gezien willen en moeten worden om in beeld te blijven bij (potentiële) klanten. En dus organiseren we professionele fotoshoots en kijken we met ons meest intelligente blik in de camera. Of met een schuin hoofd wat weeïg de verte in. Ieder z’n ding, denk ik maar. Het mijne is het niet helemaal.

Personality branding

En gelukkig hoeft dit ook niet. Al kan af en toe een foto van jezelf plaatsen geen kwaad. In haar boek Own your story. Or someone else will legt de Vlaamse (oud-)actrice ianka fleerackers helder uit wat we onder personality branding kunnen verstaan: ‘Dit is de verzameling van alle acties die JIJ onderneemt om het beeld dat mensen van jou hebben te sturen door wat je communiceert, hoe je communiceert, wanneer je communiceert, hoe je jezelf visualiseert, hoe je jezelf hoorbaar maakt en hoe je jezelf herkenbaar maakt (in stijl van typo, website, kleding, bepaalde woorden, gedrag, fotografie…) Zichtbaarheid gaat gelukkig dus verder dan bij elke post gelukzalig in de camera kijken…

FOSO-Fear of standing out

Zaak is volgens Fleerackers ons niet te laten leiden door FOSO: Fear of standing out. Durf zichtbaar te zijn. Met een foto, maar vooral ook met content. ‘Personal branding heeft een slechte reputatie en doet mensen denken aan egotripperij, zelfverheerlijking,’ schrijft ze. fleerackers wil korte metten maken met dit idee. ‘Er is nu eenmaal een mate van bekendheid en een netwerk nodig om aan het werk te kunnen blijven.’ Enkele voordelen van personal branding op een rijtje:

- Het helpt je om je te onderscheiden van de concurrentie
- Maakt je geloofwaardiger
- Geeft je vertrouwen
-Helpt je legacy te bouwen

Creëer content

Hoe dan te werken aan die personal branding? ‘Enkel posten op LinkedIn voldoet niet meer,’ stelt fleerackers. ‘Er moet ook op een andere manieren content te verkrijgen zijn en er worden diepgaande inzichten verwacht.’ Het creëren van content zou dus een vast onderdeel van onze personal branding moeten zijn. ‘Concreet betekent dit dat je meermaals per week online zichtbaar bent, dat je keynotes geeft binnen bedrijven en ook op events van derden, dat je gevraagd wordt te gast te zijn in podcasts, in duidingsprogramma’s. Je bent actief bezig met deze status niet alleen te behalen, maar ook te behouden.’

Hierin is storytelling cruciaal, zegt fleerackers: ‘Ongeacht het platform is het vertellen van verhalen een essentiële vaardigheid. Het gaat erom je publiek warm te maken voor je reis, je visie en je waarden. Een goed verhaal boeit, inspireert en vindt weerklank.’

Narratief

Content bieden dus. Verhalen vertellen. Jezelf laten zien – en dus niet alleen met fotoshoots, maar met jouw narratief. Nog een keer fleerackers dan: ‘Een narratief is meer dan alleen een verhaal. Het is de manier waarop verschillende verhalen worden geïnterpreteerd, georganiseerd en gepresenteerd. Een narratief kan ook meningen, context, waarden en interpretaties bevatten. […] Terwijl een verhaal is wat er letterlijk gebeurt, is een narratief hoe en waarom het verhaal verteld wordt. In het kader van personality branding, kan je verhaal de feiten van je leven en carrière omvatten, terwijl je narratief de unieke draai is die je aan die feiten geeft om je personal brand te vormen en te communiceren. Het vertelt dus ook iets over jouw waarden en je purpose.’

Over Henk Jan Kamsteeg

Henk Jan Kamsteeg is eigenaar van het trainingsbureau Proistamenos. Hij geeft trainingen en keynotes op het gebied van o.a. dienend leiderschap, inclusief leiderschap en storytelling. Daarnaast is hij auteur van diverse boeken zoals Dienend leiderschap, De kracht van het compliment en Spreken met passie; de kracht van storytelling, Inclusief leiderschap en Op weg naar een vitale organisatie

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden