Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

De kracht van online ligt offline

Om maar met de deur in huis te vallen: Meisje van de Slijterij is géén managementboek. Het mag dan gaan over de zakelijke successen van een ondernemer dankzij sociale media, begrippen als strategie en businessplannen schuwt schrijfster Petra de Boevere liever. Sterker nog: ze doet naar eigen zeggen maar wat. Maar met dat getwitter en geblog behaalt ze toevallig wél zakelijke successen. En ze schrijft het nog leuk op ook.

Wendy van den Hurk | 16 september 2010 | 2-3 minuten leestijd

‘Er is maar één Petra de Boevere. Die Petra heeft een gezin, heeft een passie voor dranken, is ondernemer, is eigenwijs, heeft een mening, is politiek actief, maakt zich druk, is soms verdrietig maar vaker euforisch, is nieuwsgierig, heeft genieten vooropstaan en houdt wel van een goede grap of stunt op zijn tijd.’

Zoals de schrijfster zichzelf in haar inleiding omschrijft, zo leest haar boek ook weg, 184 pagina’s lang. De eerste honderd gaan wel heel erg over wie zij is en waarom ze zo is geworden, waarbij ze regelmatig van de hak op de tak springt (‘Waar was ik gebleven?’) en de lezer graag wil laten geloven dat ze alles en iedereen in de tang heeft, maar dat is haar allemaal vergeven. Want zo is Petra en als @Slijterijmeisje heeft ze niet voor niets 6686 volgers (stand woensdag 14 september 2010).

Met Meisje van de Slijterij wil De Boevere haar lezers leren hoe je als ondernemer profijt kunt hebben van internet. En hoe kun je dat beter doen dan met voorbeelden uit je eigen praktijk. Die herkenbaarheid siert het boek. Als @Slijterijmeisje het verzoek om een hoteltip voor Utrecht de wereld in twittert, krijgt ze van een volger korting in zijn hotel, doet zij hem een fles Zeeuwierjenever cadeau, plaatst hij een wijnbestelling, raken ze bevriend aan de bar, en staat er nog een schaal aardbeien met witte chocolade op haar kamer ook. Een voorbeeld dat je als ondernemer doet smullen. Übernetwerken. Tja, schrijft De Boevere, de kracht van online ligt nu eenmaal offline.

Maar of dit voor iedereen geldt, is natuurlijk de vraag. Het boek lijkt in de eerste plaats geschreven voor kleine zelfstandigen als De Boevere met haar slijterij in Breskens. Niet zozeer voor de manager van een multinational of de caissière van de supermarkt om de hoek. Want je moet er maar tijd voor hebben, al die tweets, om nog maar te zwijgen over zin. De zakelijke successen zijn geloofwaardig beschreven en je raakt er als lezer zelfs door geïnspireerd, maar het is een strategie die niet iedereen kan toepassen. Gewoon, omdat je niet wil/kan/mag of durft te delen.

Voor iedereen die zich wel in het digitale diepe wil werpen, is dit boek een prettige inspirator. Leerzaam en leesbaar, met de vele uitleg en een verklarende woordenlijst op de koop toe. De ontwapenende, licht-chaotische en humoristische schrijfstijl maken het tot standaardwerk om mee naar het strand te nemen. Samen met je smartphone, uiteraard.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden