Eerst dacht ik nog ‘een oude zak’ dat gaat uiteraard alleen over oude mannen. Maar ook de (oude) vrouwen en x’en moeten eraan geloven in Wanneer ben je officieel een oude zak?
Een oude zak: wil ik wel weten wanneer ik dat ben? En wie bepaalt dat dan? Krijg ik dan geen baan meer en/of word ik niet meer uitgenodigd voor feestjes (en vind ik dat erg)?
tatoeage
Moet ik nou wel of niet een tatoeage nemen? Hoor ik er straks niet meer bij als ik er geen heb? Allereerst ruimt Bouma de bestaande vooroordelen, ze noemt er 13, uit de weg. Ik noem: Een tatoeage is als seks; bij twijfel niet doen. Een tatoeage moet betekenis hebben.
Bouma concludeert dat iedereen vanaf 45 jaar verplicht een tatoeage moet nemen, want dan valt er niemand buiten de boot. Wél jammer dat de tatoeage-inkt nog kankerverwekkend is ‘maar je moet toch ergens samen aan ten onder gaan.’
Influencer worden
Mijn tweede voorbeeld gaat over influencers. Hoe word je een succesvolle influencer? Volgens Bouma hoef je daar niemand voor in te huren en kun je dat gemakkelijk zelf. Hoe dan? Ze geeft je tien tips waar je je voordeel mee kunt doen: Neem een kitten, niks zo goed voor je pr als kattenfoto’s. Maak een selfie terwijl je je kinderen voorleest, maar - let op - deze tip geldt niet voor vrouwelijke politici, want ‘dan zijn ze niet professioneel bezig’.
Let op dat bij het maken van selfies sowieso de details, zoals bijvoorbeeld boodschappenlijstjes met aambeienzalf erop, niet zichtbaar zijn. Fotografeer buiten de randstad, daarmee laat je zien dat je oog hebt voor de provincie. En als laatste advies: ‘Als er iets misgaat, leid dan de aandacht af met daadkrachtig beleid’. Bijvoorbeeld ‘een masterplan basisvaardigheden’.
Relevant
Lees vooral ook de hoofdstukken ‘Hoe blijf je als oude, schreeuwende man relevant op je werk? Is het slim om fulltime te werken? Hoe ga je om met jonge collega’s? En, haar laatste hoofdstuk, ‘Zijn er echt geen verschillen tussen generaties op het werk’? Haar schrijfstijl is soms cynisch, maar altijd humoristisch!
Ben ik een oude zak? Of - vriendelijker geformuleerd - hoe blijf ik bij de tijd? Het is een mooi gespreksonderwerp voor onder de kerstboom.
Over Christel Deckers
Christel Deckers is een onafhankelijk denker, expert op het gebied van governance, change management, innovatie en digitalisering. Zij is gepromoveerd aan de Business School of Economics in Nijmegen en doet onderzoek naar Bestuur en Toezicht in de zorg. Kernwoorden in haar werk zijn: We doen het samen, met plezier naar je werk en de juiste mens op de juiste plek.