Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Hooggespannen verwachtingen

Het boek Corporate Effectuation van Thomas Blekman wordt aardig gehypt. Getipt als Managementboek van het Jaar zelfs. De lat ligt dus hoog.

Ronald Buitenhuis | 27 juni 2011 | 2-3 minuten leestijd

De suggestie dat het een baanbrekend boek is, komt van Marco van Veen, manager global web & innovation centre van Heineken. Op pagina 88 van Corporate Effectuation zegt hij: ‘Corporate Effectuation is een paradigmaverschuivend boek en zal dus zeker een serieuze kandidaat worden voor het Managementboek van het Jaar 2012.’ Heeft hij hier een punt?

Wat zonder meer pleit voor dit boek is dat er een heus onderzoek aan ten grondslag ligt, en het onderzoek is begeleid door een voormalig nobelprijswinnaar. De Indiase Saras Sarasvathy onderzocht bij ondernemers die meer dan eens succesvol een bedrijf hadden opgezet, wat nu de redenen achter dat succes waren. Waarom die mensen er keer op keer in slaagden om succes af te dwingen. Waarom zij geen eendagsvliegen zijn. Herbert Simon was de nobelprijswinnaar die dit onderzoek begeleidde.

Ze kwamen erachter dat succes in de meest brede zin meer is dan creatief op een skippybal tot een geniale uitvinding komen. Door de principes ‘Bird in hand’, ‘Affordable loss’, ‘Crazy quilt’, ‘Lemonade’, en tot slot ‘Pilot in the plane’ te hanteren, is het percentage succes flink op te schroeven. Thomas Blekman heeft er als auteur een Nederlandse saus overheen gegoten en vooral gekeken naar hoe je ondernemerschap binnen corporates kunt vergroten. Hoe je als individu in een grote organisatie toch het verschil kan maken?

Hij doet het best op een overtuigende manier. De mix van ‘smart creator’ en ‘smart follower’ moet menig bedrijf als muziek in de oren klinken. Maar is dat genoeg om managementboek van het jaar te worden? Dat hangt helemaal af van het gegeven of de vijf beschreven principes landen. Kun je voldoende duidelijk, dus tastbaar maken wat die vijf principes inhouden. ‘Bird in hand’, ‘Affordable loss’, of ‘Crazy quilt’, het klinkt mooi, bijna exotisch, maar de uitvoering is gewoon hard werken. Misschien mag je wel stellen dat ‘hard werken’ het ultieme principe is voor bedrijven die succes willen hebben.

Als Blekman de principes uitgebreid toelicht, verdwijnt de twijfel snel. Enthousiast laat hij zien hoe 3M en Senseo schoolvoorbeelden van succes op basis van de vijf principes zijn. Overigens zijn de meeste voorbeelden niet nieuw, maar de auteur slaagt er wel in om ze zo enthousiasmerend te beschrijven dat het gevoel overheerst dat hier toch echt iets aan de hand is. En dat is dan de heilzame werking van ‘effectuation’, kortom: het hanteren van de vijf principes.

Maar toch… Ergens knaagt het. Alsof er iets ontbreekt. Alsof het allemaal niet zo nieuw is als wordt beweerd. Maar goed. Of wat maakt het uit. ‘Want er moet iets gebeuren’, zegt Blekman. ‘Omdat zoals het nu gaat, het ook niks wordt.’ Is ‘Corporate Effectuation’ het antwoord? Lees en overtuig uzelf. En wat Managementboek van het Jaar betreft: eerst maar eens de shortlist.

Over Ronald Buitenhuis

Ronald Buitenhuis is freelance journalist.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden